Home » Blog » Waarom metaverse de crypto industrie kan veranderen!

Waarom metaverse de crypto industrie kan veranderen!

De metaverse is in 2021 zonder twijfel een van de meest besproken onderwerpen op het gebied van technologie. Vrij apart, want pas in de laatste maanden van dit jaar werd dit onderwerp pas populair. Het had alles te maken met Facebook, die zijn naam veranderde naar Meta om zo volledig te richten op de metaverse. Het trok veel aandacht in de media, waardoor iedereen meer wilde weten over deze technologie.

Ook in de crypto- en blockchainwereld zagen we de invloed van alle media-aandacht. De prijzen van projecten die aan de metaverse waren gelinkt schoten omhoog. Na het lezen van dit artikel zul je begrijpen waar dit door kwam, want we gaan je vertellen waarom de metaverse de crypto industrie kan veranderen.

Wat is de metaverse?

Voor veel mensen is de metaverse de belangrijkste digitale revolutie van de afgelopen tien jaar. Maar wat is de metaverse eigenlijk?

De metaverse markeert de overgang van Web 2.0 naar Web 3.0. Web 1.0 bood toegang tot informatie. Web 2.0, het tijdperk van de sociale netwerken, zorgde voor interactie. De metaverse brengt een extra dimensie naar een omgeving waarin men zich volledig aanwezig voelt. De metaverse is een reële economie in opkomst, gebaseerd op uitwisselingen in cryptocurrencies.

Het woord metaverse betekent letterlijk ‘voorbij’ (meta) het universum (verse). De term dekt alle virtuele universums. De metaverse is een parallelle, interactieve, meeslepende 3D-wereld waarin gebruikers dingen kunnen beleven via een avatar (virtueel personage).

Het concept is van toepassing op 3D-videospelletjes, maar ook op nieuwe soorten metaverse die op de blockchain zijn gebouwd, zoals Decentraland of The Sandbox (later meer over deze projecten). De blockchain brengt een gedecentraliseerd karakter naar deze werelden. De metaverse wordt zo een open en onafhankelijk ecosysteem waaraan iedereen gratis kan deelnemen, elementen kan bouwen en zelfs geld kan uitgeven en verdienen.

De geschiedenis van de metaverse

Hoewel de metaverse sinds november 2021 in het nieuws is, is het concept niet nieuw. Het woord komt oorspronkelijk uit het boek Snow Crash van Neal Stephenson, gepubliceerd in 1992. Het werd gepopulariseerd door de sciencefictionfilm Ready Player One, uitgebracht in 2018.

De eerste metaverse dateert van 2003, met het videospel Second Life. Het is nog steeds beschikbaar en actief in 2021. Gebruikers van Second Life kunnen spelen als virtuele personages en de inhoud van het spel ontwerpen. Het idee was er, maar de technologie was in het begin van de jaren 2000 nog niet klaar om Second Life echt democratisch en duurzaam te maken voor gebruikers en merken.

Second Life blijft de pionier van de metaverse. Vele merken en beroemdheden hebben er marketingacties opgezet, zoals Nike en American Apparel, die virtuele winkels hebben geopend. Budweiser hostesses en Scion (Toyota) auto’s zijn er ook gezien.

Second Life speelde ook een belangrijke rol in de ontwikkeling van Bitcoin. De cryptovaluta van Second Life, de Linen Dollar (L$), die tegen fiatvaluta kan worden ingewisseld, bood immers al lang voor de uitwisselingsplatforms een toegangspoort voor Bitcoin-bezitters. De cryptocurrency werd dus pas in 2011 inwisselbaar in dollars.

In de afgelopen 10 jaar zijn metavers van de volgende generatie ontstaan, met name The Sandbox, opgericht in 2011, en Decentraland, opgericht in 2015.

Metaverses zijn in 2021 echt in een stroomversnelling geraakt door de ontwikkeling van nieuwe augmented reality (AR) en virtual reality (VR) technologieën, maar ook dankzij de ontwikkeling van blockchain, cryptocurrencies en vooral NFT’s.

Een belangrijke datum om te onthouden is 28 oktober 2021, met de aankondiging van Mark Zuckerberg om de Facebook-groep om te dopen tot Meta en massaal te investeren in de metaverse. Het grote publiek werd zich toen bewust van het potentieel van metaverse, en de prijzen van cryptocurrencies en aan dit universum gerelateerde terreinen schoten omhoog in de dagen na de toespraak van de Facebook CEO.

Wat heeft de metaverse met blocckhain te maken?

Net als in het echte leven zijn metavers de plaats voor commerciële uitwisselingen. Transacties worden gedaan in cryptocurrencies.

Elke metaverse heeft zijn eigen cryptocurrency: MANA voor Decentraland, SAND voor The Sandbox en binnenkort Diem voor Meta. Meta is de metaverse die door Facebook wordt ontwikkeld.

In een metaverse is het mogelijk om land, gebouwen, kleding voor een avatar, etc. te kopen en te verkopen. Deze virtuele producten nemen de vorm aan van geld, dat kan worden gebruikt om goederen te kopen of te verkopen. Deze virtuele producten nemen de vorm aan van non-fungible tokens (NFT’s).

NFT’s zijn dus een essentieel onderdeel van metaverse. Zij vertegenwoordigen alle goederen die op de metaverse kunnen worden bewaard of verdiend: 3D-constructies, accessoires voor avatars, digitale kunstwerken die in musea worden tentoongesteld, of te verzamelen bewijzen van deelname aan evenementen (Proof of Attendance Protocol of POAP).

Blockchain- en NFT-technologieën hebben de ontwikkeling van interoperabiliteit tussen deze verschillende werelden mogelijk gemaakt. Aangezien NFT’s eigendomstitels zijn die op de blockchain worden geregistreerd, is het eigendom van een digitaal activum niet beperkt tot de grenzen van een bepaald platform of spel. Technisch gezien zijn het normen zoals ERC-721 die het mogelijk maken een NFT in verschillende toepassingen en metaverse te gebruiken.

Een paar virtuele sportschoenen in de vorm van NFT’s kunnen worden gedragen door een avatar op Decentraland, maar ook in een ander virtueel universum, en gedeeltelijk in de echte wereld waar ze te zien zullen zijn door een augmented reality (AR)-bril. Vandaar de groeiende belangstelling van merken als Adidas of Nike voor metaverse.

Vanuit technisch oogpunt is dit alleen mogelijk met open en gedecentraliseerde metaverse die op dezelfde blockchain zijn gebaseerd. Een dergelijke interoperabiliteit is nog niet mogelijk op de meeste bestaande metaverses, maar het is een mogelijkheid die steeds meer ingang vindt.

De belangrijkste NFT’s in de metaverse zijn virtueel onroerend goed, waarvan de prijzen voortdurend records breken. Sommige bereiken nieuwe hoogten, zoals dit virtuele land dat voor 2,43 miljoen dollar verkocht werd op Decentraland. Wat dacht je van een perceel Axie Infinity dat voor 2,48 miljoen dollar over de toonbank ging.

Waarom kan de metaverse de crypto industrie veranderen?

Metaverses zullen de digitale economie zeker ontwrichten. Zij bieden nieuwe ervaringen aan gebruikers van digitale instrumenten. Augmented reality, virtual reality en volumetrische videotechnologieën die zich in hoog tempo ontwikkelen en populair worden, zullen deze ervaringen steeds meeslepender maken.

Gebruikers kunnen winkels en musea bezoeken of concerten bijwonen. Zij kunnen met elkaar interageren, maar ook met producten. Ze kunnen ook werken, vergaderingen of beurzen bijwonen of studeren. Er is zelfs een universiteit in ontwikkeling in Decentraland.

Je moet je de metaverse voorstellen als een parallelle wereld. Artiesten kunnen optreden op virtuele podia met een avatar of in het echte leven, met een hologram. Consumenten zullen kunnen chatten met een verkoper en een proefrit maken in een auto. Grote detailhandelaren zullen er hun digitale tweeling hebben (zoals Adidas op Sandbox). Openbare diensten zullen in de toekomst ook beschikbaar zijn op de metaverse. Zo is het stadhuis van Seoel, de hoofdstad van Zuid-Korea, momenteel bezig met de ontwikkeling van een virtuele versie.

Metaverses zullen echte plaatsen worden om te leven, te communiceren en te consumeren. Zij bieden adverteerders immense communicatie- en marketingmogelijkheden. Gebruikers kunnen er ook geld mee verdienen, zoals met Axie Infinity, een blockchain ‘play-to-Earn’-spel, waar we het in een eerder artikel over GameFi al over hebben gehad.

GameFi

Met GameFi is het een stuk duidelijker hoe belangrijk de metaverse kan zijn voor de cryptowereld. GameFi is een samenvoeging van ‘Game’ en ‘Finance’. Het betekent dat spelers geld kunnen verdienen door een spel te spelen. In veel spellen op de metaverse zijn er voorwerpen te verdienen die veel geld waar kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een speciaal wapen of kledingstuk.

Wanneer zo’n kledingstuk in beperkte oplage beschikbaar is, kan dit item veel geld waard worden. Dit is helemaal het geval wanneer een groot en bekend merk besluit om het item uit te geven. Denk bijvoorbeeld aan Nike, Adidas, Louis Vuitton of Gucci.

Vooral de twee laatstgenoemde merken geven producten in beperkte oplage uit. Dit zorgt ervoor dat de waarde van deze producten erg hoog ligt. Mensen zijn zonder twijfel bereidt om veel geld uit te geven aan de metaverse. In het verleden zijn er immers al voorwerpen (NFT’s) verkocht voor miljoenen euro’s.

Op het moment dat iemand verwacht dat een item in de toekomst nóg meer waard gaat worden, is het altijd verstandig om zo’n voorwerp te kopen. Het maakt dat in feite niet uit hoe duur het voorwerp, omdat deze (als het volgens plan gaat) in waarde zal gaan stijgen.

De cryptowereld zal gaan zijn dat er steeds meer projecten komen die zich richten op de metaverse, wat er ook voor zorgt dat er steeds meer cryptocurrencies en tokens te koop zullen zijn binnen dit speelveld. De metaverse-industrie is nu nog erg jong, en er dan ook nog veel groei mogelijk. Dit betekent een nieuw speelveld vol mogelijkheden.

Wat is het potentieel van metaverse?

Volgens een rapport van Bloomberg Intelligence zou de jaarlijkse metaverse markt tegen 2024 ongeveer 800 miljard dollar waard kunnen zijn. Parallel daaraan spreekt de Amerikaanse bank Morgan Stanley van een markt van 8.000 miljard dollar. Ter vergelijking: de markt voor videospelletjes zal in 2021 een waarde van ongeveer 180 miljard dollar vertegenwoordigen.

Ook het groeipotentieel van augmented en virtual reality-technologieën is exponentieel. PWC voorspelt een groei van 39,6 miljard euro in 2019 tot 1.280 miljard euro in 2030 (+3.000%).

Deze groei staat nog los van de groei binnen de crypto-industrie. Steeds meer mensen maken gebruik van cryptocurrencies, wat ook betekent dat de blockchain steeds vaker wordt gebruikt. Hierdoor zal deze markt sowieso over de komende jaren in waarde gaan toenemen, wat een positief effect zal hebben op de metaverse.

Wanneer er meer geld omgaat in de cryptowereld, hebben projecten ook steeds meer geld om te investeren in de metaverse. Door middel van IGO’s (Initial Game Offerings) kunnen deze projecten geld ophalen bij het grote publiek. Wil je meer weten over IGO’s? Wij schreven eerder een artikel over Seedify, dat je hier [LINK] kunt lezen.

De beste metaverse crypto projecten!

Er zijn al veel metaverse-projecten, waarvan Decentraland, The Sandbox, Cryptovoxels en SomniumPlace de belangrijkste zijn. Natuurlijk stijgt dit aantal, en daarom is de kans groot dat deze lijst er over een jaar al heel anders uit ziet.

Een overvloed aan andere metaverse is namelijk in ontwikkeling. In feite zijn de meeste spelers op het gebied van videogames, sociale netwerken en e-commerce van plan hun metavers te lanceren, zoals Epic Games (maker van het spel Fortnite), Roblox, Alibaba, TikTok, Reddit, VR Chat, en zelfs Microsoft. Laatstgenoemde is goed gepositioneerd om een leider in de sector te worden, aangezien het eigenaar is van het beroemde spel Minecraft en van het professionele sociale netwerk LinkedIn.

Ook Apple zal naar verwachting in de schijnwerpers staan, omdat het volgens de Amerikaanse investeringsbank Morgan Stanley de sleutel in handen heeft voor de massale toepassing van augmented en virtual reality-technologieën, en daarmee voor de metaverse.

Decentraland

We hebben Decentraland al vaker in dit artikel vermeld. Het is een gedecentraliseerde, online virtuele wereld die vergelijkbaar is met Second Life. Het grote verschil is dat Decentraland draait op de blockchain. Het wordt aangedreven door Ethereum en werd gecreëerd om de creatie, ontwikkeling, hosting en verkoop van virtuele eigendommen te ondersteunen.

Decentraland stelt haar gebruikers in staat virtuele eigendommen te kopen en deze vervolgens te ontwikkelen als een online virtueel bedrijf. Er kunnen verschillende gebouwen of attracties worden gebouwd op de virtuele landpercelen, die vervolgens te gelde kunnen worden gemaakt of gewoon met winst aan anderen kunnen worden verkocht.

Het project werd bedacht en ontwikkeld door de twee blockchain-deskundigen Ari Meilich en Esteban Ordano. Zij hebben verschillende jaren besteed aan de ontwikkeling van de blockchain en smart contracts die Decentraland laten werken. Zij waren in staat om het kernnetwerk in 2020 te lanceren en daarna trokken beiden zich terug in een adviserende rol, waardoor de Decentraland Foundation en de gedecentraliseerde autonome organisatie (DAO) de weg voorwaarts voor Decentraland konden verzorgen.

Op het zichtbare niveau werkt Decentraland door spelers in staat te stellen om te gaan met non-fungible activa (NFT’s) die bekend staan als LAND op het platform. Deze landpercelen, waarvan er in totaal 90.000 zijn, kunnen worden gekocht en verkocht. Belangrijker is dat landeigenaren erop kunnen voortbouwen. Zij kunnen worden gebruikt als containers voor spelletjes, applicaties, weddenschapsdiensten, creatieve 3D-scènes, informatiesites, etc.

Naast het feit dat het aantal LAND-eenheden beperkt is tot 90.000, heeft elk een vastgestelde grootte van 33 voet bij 33 voet. Interessant is dat, terwijl de lengte en de breedte van elke LAND beperkt zijn, er geen limiet is voor de hoogte van een LAND, zodat een eigenaar theoretisch oneindig in de hoogte kan blijven bouwen.

Een groep LANDs vormt een district, dat in feite een gemeenschap is met een gelijkaardig thema (gokken, draken, pretpark, piraten, etc.). MANA-tokenhouders kunnen stemmen over zaken die deze districten aangaan, als onderdeel van het DAO-bestuur van het project. Het bedrag van de MANA bepaalt de waarde van de stem.

Deze MANA-tokens zijn de motor die het platform aandrijft. Alles wordt geregeld door MANA, de eigen cryptocurrency van Decentraland. MANA is een ERC-20 token en kan, naast het gebruik voor governance, ook gebruikt worden om LAND te kopen of om virtuele activa en diensten binnen Decentraland aan te schaffen.

Achter de schermen is Decentraland op een vergelijkbare manier opgebouwd als de meeste blockchain-projecten. Het heeft een protocol en dat protocol heeft drie lagen. Dit zijn de consensuslaag, de contentlaag en de real-time laag. De consensuslaag is waar de slimme contracten die het eigendom van LAND bijhouden en regelen, zich bevinden.

De LAND contentlaag is verantwoordelijk voor het renderen van de inhoud die je ziet als je Decentraland binnengaat, en de real-time laag zorgt voor de P2P verbindingen die nodig zijn voor gebruikers om met elkaar te communiceren.

The Sandbox

Sandbox is een van de blockchain-aangedreven virtuele werelden die momenteel in ontwikkeling zijn. De virtuele wereld van The Sandbox bestaat uit stukken land, en voxels vullen elk van die landerijen. Visueel zal het veel spelers aan Minecraft doen denken, aangezien beide spellen een op Lego geïnspireerde look hebben. Spelers kunnen echter virtuele stukken land kopen en deze gebruiken om geld te verdienen. Deze virtuele terreinen kunnen worden omgevormd tot minigames, quests, virtuele winkels, uitbreidingen van echte webwinkels, een ruimte voor sociale bijeenkomsten, enzovoort.

The Sandbox biedt gratis tools voor ontwikkelaars, gamers en makers van inhoud. Scheppers kunnen VoxEdit gebruiken om objecten te maken. Bovendien kunnen gebruikers met Game Maker interactiviteit in hun virtuele land creëren. Sandbox zal ook een meta game-ervaring creëren. Spelers kunnen bijvoorbeeld dagelijkse of wekelijkse quests doen voor hun gilde. Hiermee verdienen spelers ARENA, die ze kunnen verkopen of gebruiken om in-game voorwerpen of virtueel land te kopen.

CryptoVoxels

Net als Decentraland en The Sandbox is CryptoVoxels een project dat op de blockchain van Ethereum draait. In deze virtuele wereld kunnen gebruikers stukken land kopen om hier vervolgens allerlei dingen op te bouwen. Denk aan bijvoorbeeld winkels en musea, maar ook aan huizen en bedrijfspanden.

Spelers kunnen zelf een avatar maken en deze naar smaak aankleden. Vervolgens kunnen ze samen met andere spelers binnen CryptoVoxels leuke dingen doen. Denk aan communiceren, een feest houden of samen een gebouw ontwikkelen.

De interface van CryptoVoxels heeft veel weg van Minecraft, wat overigens bij meerdere metaverse-games het geval is. Het is mogelijk om dit spel in virtual reality te spelen wanneer je in bezantal metaverses zal ontstaan, kunnen wij ons voorstellen dat zij niet allemaal zullen overleven, net zoals veel technologiebedrijven die in het begin van 2000 erg populair waren.

In de eerste plaats moet een onderscheid worden gemaakt tussen metaverse uit de videospelletjessector en die uit de sociale netwerken. Het voordeel van de spelers van videospelletjes is dat hun gebruikers jong zijn en al vertrouwd met het idee van het consumeren van draagbare digitale producten. Sociale netwerken hebben het voordeel dat zij miljarden gebruikers hebben (3 miljard maandelijkse gebruikers voor Facebook).

Het is ook interessant te kijken naar de verschillende vormen van bestuur en decentralisatie van metaverse. Decentraland, bijvoorbeeld, is volledig eigendom van zijn gebruikers met een gedecentraliseerd beheerssysteem waarbij over beslissingen wordt gestemd door de gebruikers (Decentralized Autonomous Organization of DAO).

Facebook’s Meta zal privaat bestuurd blijven. The Sandbox is eigendom van het Chinese bedrijf Animoca Brands, maar werkt ook onder een DAO-systeem. De vraag is: wat zullen de gebruikers verkiezen? Kan op CAD gebaseerd beheer echt werken op lange termijn? Alleen de tijd zal het leren, en het zal interessant zijn om de evolutie van deze twee besluitvormingsmodellen te volgen.

Een ander belangrijk element dat van nabij moet worden gevolgd, is het investeringsniveau in de verschillende projecten. Meta heeft een investering van 10 miljard dollar aangekondigd voor 2022. The Sandbox haalde 93 miljoen dollar op in november 2021. Decentraland had in 2017 26 miljoen dollar opgehaald en heeft meer dan 200 miljoen dollar in MANA.

Er zijn nog andere indicatoren om in de gaten te houden: de prijs van cryptocurrencies natuurlijk, de verkoopprijzen van grond, het aantal gebruikers, maar ook het aantal aanwezige merken (165 merken voor The Sandbox, met onder andere Atari, de Smurfen en Snoop Dog).

Wat zijn de voor- en nadelen van de metaverse?

De metaverse brengt zowel veel voor- als nadelen met zich mee. Het belangrijkste voordeel is dat het steeds makkelijker zal worden om met andere mensen in contact te komen. Je kunt bijvoorbeeld in de metaverse in vergadering gaan met mensen die aan de andere kant van de wereld zitten, zonder dat je het vliegtuig naar ze toe hoeft te nemen.

Het zal ervoor zorgen dat er steeds minder gevlogen gaat worden, wat veel tijd en uitstoot scheelt.

Daarbij zorgt het ervoor dat mensen minder snel in een sociaal isolement terecht komen. Ze kunnen immers vrij makkelijk met een alter ego opzoek gaan naar vrienden in de metaverse.

Hier zit ook meteen een nadeel en gevaar van de metaverse. Het kan er namelijk voor zorgen dat mensen het verschil tussen de metaverse en echte werkelijkheid kwijtraken. Het is belangrijk dat dit verschil er is, omdat de metaverse niet als vervanging van de echte wereld zou moeten dienen.

Een ander nadeel is dat de blockchaintechnologie nu nog niet duurzaam genoeg is om de grote vraag aan te kunnen. We bedoelen hiermee dat het nu nog veel energie kost om een blockchain te laten draaien. Wanneer de vraag naar de metaverse toeneemt, zal ook het energieverbruik toenemen. Veel machines binnen een blockchain netwerk draaien nu nog op niet-duurzame energie. Er komt dus veel uitstoot vrij bij het laten draaien van een metaverse.

Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven en projecten bezig met het oplossen van dit probleem. Zij willen de blockchaintechnologie verduurzamen. Een van deze projecten is Brokoli Network (BRKL), waar we eerder een artikel over hebben geschreven. Wil je meer te weten komen over dit project? Klik dan hier [LINK].

Conclusie

De metaverse blijkt dus een belangrijk keerpunt te zijn voor het internet, en betekent zelfs een technologische revolutie die vergelijkbaar is met de opkomst van dit domein, dat nu verankerd is in ons dagelijks leven.

Hoewel veel critici waarschuwen voor het risico van een virtueel leven, is het potentieel voor groei en innovatie immens, en kunnen metavers binnenkort deel gaan uitmaken van ons dagelijks leven.

De grote vraag blijft wie het voortouw zal nemen, en welke cryptocurrencies belangrijke spelers zullen worden in deze sector, in een nieuwe industrie die nog vrij onvoorspelbaar is en een felle concurrentie belooft.

Over de auteur

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven