Educatie

De voordelen en gevaren van de metaverse

We zouden 2021 het jaar van de metaverse kunnen noemen. In de laatste maanden van dit jaar stond de media namelijk vol over de metaverse. Dit kwam voornamelijk door de aankondiging van Facebook, die zijn naam naar Meta zou veranderen om zo vol in te kunnen zetten op de metaverse.

De metaverse is ontzettend interessant. Het biedt veel mogelijkheden en kansen. De lijst van voordelen lijkt daarom bijna oneindig te zijn. Op hetzelfde momenten brengt het ook verschillende gevaren en nadelen met zich mee. Het is belangrijk om bewust te zijn van deze gevaren, zodat je een realistisch beeld kunt schetsen over de metaverse.

We zullen je eerst meer vertellen over wat de metaverse is, voordat we dieper ingaan op de voordelen. Daarna gaan we je vertellen wat volgens ons en andere mensen de grootste gevaren zijn. We sluiten het artikel af door je te vertellen wat de drie belangrijkste metaverse-cryptocurrencies van dit moment zijn.

Wat is de metaverse?

Technisch gezien is de metaverse een gedeelde virtuele collectieve ruimte die wordt gecreëerd door de mix van een virtueel versterkte fysieke realiteit en een fysieke virtuele ruimte. De metaverse is dus de samensmelting van de fysieke wereld met virtuele werelden, augmented reality en het internet.

De metaverse is een concept waarbij digitale werelden worden gecreëerd die door meerdere mensen tegelijk kunnen worden bewoond. De metaversie verwijst natuurlijk naar een verscheidenheid van virtuele ervaringen, omgevingen en goederen die tijdens de verschuiving van de pandemie naar alles wat online is, in een stroomversnelling zijn geraakt.

Waar wordt de metaverse gebruikt?

Wat de metaverse betreft, zijn veel bedrijven al bezig om deze technologie tot bloei te brengen. Bedrijven als Apple, Google, Samsung, The Walt Disney Corporation, Nintendo, Atari, Facebook, Amazon, Microsoft en Epic Games maken allemaal gebruik van metaverse-technologie.

Opvallend is dat videospelletjes als Roblox, Fortnite en Animal Crossing, waarin spelers hun eigen werelden kunnen bouwen, metaverse tendensen vertonen, net als de meeste social media. Als je een non-fungible token (NFT) of zelfs gewoon een crypto bezit, maak je ook deel uit van de metaverse.

Virtual reality en augmented reality zijn belangrijke onderdelen van de metaverse. Als je ooit een zakenbijeenkomst of een feestje hebt bijgewoond met een digitale avatar, ben je ook in de buurt van de metaverse gekomen. Veel oprichters, investeerders, futuristen en leidinggevenden hebben allemaal geprobeerd er hun weg in te vinden.

Hoe en wanneer is de metaverse bedacht?

Zoals veel technologische innovaties heeft het idee van een metaverse al een lange weg afgelegd voordat we zelfs van Silicon Valley hadden gehoord. De term dook voor het eerst op in een science fiction roman, The Virtual Samurai, gepubliceerd door de Amerikaanse auteur Neal Stephenson in 1992, waarin ieder individu door middel van een speciale bril verbinding kan maken met dit driedimensionale universum waar virtuele acties effect hebben op de echte wereld.

Andere producties, zoals de films Tron (1982), Matrix (1999) of Ready Player One (2018) verkennen ook digitale universums waarin fictie evenveel, zo niet meer, waard is dan de realiteit.

Eind juli 2021 kreeg de verwezenlijking van deze oude droom een boost: Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, vertelde The Verge dat het bedrijf begon aan een miljardenplan om een universum te bouwen dat mensen in staat zal stellen om te communiceren met hun dierbaren, toegang te hebben tot het kantoorleven en entertainment.

De contouren van de metaverse worden dus duidelijker. Het is de samensmelting van een virtueel universum met functionaliteiten die stevig verankerd zijn in de realiteit. 

In een essay dat in januari 2020 werd gepubliceerd, schetst investeerder Matthew Ball het kader voor de metaverse zoals die er in de komende jaren zou kunnen komen: een persistent universum dat niet zou pauzeren of herstarten, dat een gevoel van actieve aanwezigheid zou bieden en gevuld zou zijn met inhoud en zintuiglijke ervaringen, allemaal gebaseerd op een eigen economie.

Wat zijn de voordelen van de metaverse?

De metaverse zal de fysieke en virtuele werelden doen samensmelten in een nieuwe ruimte. Dit kan bijna elk aspect van ons leven fundamenteel veranderen. We zullen bijvoorbeeld kunnen reizen, leren, werken, amusement consumeren, winkelen en contact leggen met anderen in de metaverse.

Creëren van inhoud

Vrienden en families, ontwerpers en bedrijven zullen in deze nieuwe ruimte meer kunnen doen en ervaringen kunnen opdoen die we nooit voor mogelijk hadden gehouden. Ontwikkelaars zullen ook in het hart van de metaverse staan. Individuen en bedrijven zullen vele nieuwe soorten inhoud kunnen creëren – virtuele ervaringen, virtuele ruimten, virtuele objecten en virtuele spellen – om voor zichzelf en anderen te verkennen.

De metaverse zal nieuwe mogelijkheden bieden om de kost te verdienen en beloond te worden voor een breed en divers scala van creatieve output die tot nu toe niet bestond. Niet alleen zal het de manier veranderen waarop mensen online kopen, verkopen en zakendoen, maar het zal ook een toekomst openen waarin iemands verbeelding de enige limiet is.

Nieuwe en onmogelijke ervaringen opdoen

De metaverse zal ons in staat stellen dingen te doen en te ervaren die anders niet mogelijk zouden zijn. Met andere woorden, je kunt de wereld zien en naar Parijs of Mars reizen. Of zelfs de perspectieven en ervaringen van andere mensen te verkennen, door in de huid van iemand anders te kruipen of de wereld door de ogen van een kind te zien.

Je kunt een backstagepasje krijgen voor een concert of een rondleiding achter de schermen van je favoriete museum. De metaverse maakt ervaringen dus een stuk rijker en meeslepender.

Makkelijker in contact komen met anderen

Ook zal het de manier veranderen waarop we met anderen in contact komen door barrières weg te nemen. In plaats van toe te kijken hoe een neefje zijn eerste stapjes zet op video, kunnen we nu met hem meelopen, ook al is het aan de andere kant van het land of de wereld.

In plaats van bij te praten met een vriend via videochat, zullen we samen een virtueel concert kunnen bijwonen. De metaverse zal je helpen je samen te voelen, zelfs op de momenten dat je niet samen kunt zijn.

Natuurlijk is het ook mogelijk om nieuwe vrienden te maken in de metaverse, die je normaal nooit ontmoet zou hebben omdat ze aan de andere kant van de wereld wonen. Of misschien vind jij wel de liefde van je leven in de metaverse, die je vervolgens nog vaak in het echte leven zal gaan zien.

Wat zijn de gevaren van de metaverse?

Zoals je hebt kunnen lezen, biedt de metaverse ontzettend veel mogelijkheden en kansen, maar er zijn ook mensen die bang zijn voor de metaverse. Dat is terecht, want er zijn een aantal gevaren die op de loer liggen. Het is belangrijk om jezelf ook bewust te zijn van de gevaren, zodat je het verhaal van twee kanten kent.

De metaverse houdt mensen weg uit de echte wereld

Een sociaal isolement is een groot gevaar van de metaverse. Het doel van de metaverse is immers om zo echt mogelijk te lijken. Daarbij geef je ook geld uit om bijvoorbeeld concerten te kunnen zien, of kleren te kopen voor een avatar. Dat doe je dus met echt geld, dat je uitgeeft aan iets dat niet echt is.

Vooral mensen die sociaal gezien minder vaardigheden of in de put zitten, zouden een risico lopen om alleen nog te leven voor de metaverse. Hier kunnen ze namelijk de persoon zijn die ze altijd al hebben gewenst te zijn.

Niet alleen zulke mensen zijn kwetsbaar. In een context van opsluiting, veroorzaakt door een pandemie of de klimaatcrisis, kan een digitaal aanbod leiden tot een vervanging van het reële door het virtuele. Het is bijvoorbeeld heel goed mogelijk dat sommige mensen klem komen te zitten tussen een realiteit die niet bij hen past en een virtuele wereld die zij verkiezen boven de echte wereld.

Verslaving

In 2017 spendeerden 13- tot 19-jarigen al gemiddeld meer dan 15 uur per week op internet, waarbij de schermtijd voortdurend toeneemt, volgens verschillende onderzoeken.

Sommige digitale gedragingen zijn al aangemerkt als risicovol, zoals verslaving aan videospelletjes, dat sinds juni 2018 door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is erkend als ziekte. Deze stoornis treft echter slechts een kleine minderheid van gamers, aldus de WHO. De metaverse zou ervoor kunnen zorgen dat dit aantal gaat toenemen.

Bescherming van persoonsgegevens

Wanneer je gebruik maakt van de metaverse, wordt jouw data opgeslagen. Dit zijn echter hele andere gegevens dan bijvoorbeeld alleen een naam of adres. Alles dat je zegt of doet kan opgeslagen worden.

Nu hebben we al problemen met privacy. Mensen zijn niet in controle over hun eigen gegevens. Dat een bedrijf als Facebook zich bezighoudt met de ontwikkeling is ontzettend gevaarlijk. In het verleden heeft dit bedrijf al meerdere malen laten zien niet om te kunnen gaan met de bescherming van persoonsgegevens en privacy.

Denk dus goed na voordat je gebruik maakt van een metaverse die door Mark Zuckerburg is ontwikkeld, omdat je eigenlijk nooit uit kunt gaan van de beloftes die deze man maakt. In plaats daarvan zou je kunnen kiezen voor een metaverse die op een blockchain draait, omdat je in dat geval in controle bent over je eigen gegevens. Verder in dit artikel vertellen we je welke bekende metaverse-projecten op de blockchain draaien.

Beïnvloeding van mensen

Laten we niet vergeten dat, net als bij veel organisaties vandaag de dag (zoals Facebook, Amazon, Apple, Microsoft, etc.), het ook waarschijnlijk is dat één bedrijf de metaverse-ruimte zou kunnen domineren. Ook hier is de hoeveelheid reclame en de kwaliteit van de gebruikerservaring een punt van zorg.

Een aantal jaar geleden ging Facebook door het stof omdat ze de campagne van Donald Trump zouden hebben gesteund. Gebruikers kregen vaak een reclame te zien van de Republikeinen, waarmee het stemgedrag beïnvloed zou zijn.

Dit is natuurlijk ook een reëel gevaar in de metaverse, omdat mensen zich in een compleet andere omgeving bevinden die bedrijven in kunnen richten. Dit zorgt ervoor dat mensen veel makkelijker beïnvloed kunnen worden. Helemaal wanneer iemand vaker in de metaverse actief is dan in de echte wereld, zou de gebruiker ervaringen die hij in de metaverse opdoet kunnen toepassen in de echte wereld.

Overheden zouden regels kunnen opstellen om gevaarlijke metaverses te sluiten, al zal dit waarschijnlijk makkelijk te ontlopen zijn. Denk bijvoorbeeld aan het dark web, waar overheidsinstanties niet bij kunnen komen en gebruikers anoniem te werk kunnen gaan.

Wat kan er tegen deze gevaren gedaan worden?

Natuurlijk is het niet te laat, en is er genoeg ruimte om dit soort problemen aan te pakken. Een manier om bedrijven minder macht te laten krijgen, is door grote bedrijven op te splitsen in kleinere bedrijven. Hierdoor zou een groot bedrijf als Facebook niet het enige bedrijf achter de belangrijkste metaverses mogen zijn.

Dit betekent dat er dus strenge wereldwijde regulering nodig is. Wanneer alle landen samenwerken om op deze regels te controleren, kan ervoor gezorgd worden dat een bedrijf niet te veel macht krijgt.

Ook kunnen we een oplossing bedenken voor het sociale probleem. Zo kunnen scholen en overheden ervoor zorgen dat mensen op jonge leeftijd al leren hoe ze met technologie moeten omgaan. Hierdoor wordt het verschil tussen de realiteit en metaverse een stuk duidelijker.

Metaverses kunnen ook algoritmes ontwikkelen die herkennen wanneer iemand de metaverse gebruikt om de realiteit te ontvluchten, waarna zulke personen hulp kunnen krijgen. Door middel van machine learning zou zo’n algoritme steeds sneller in de gaten kunnen krijgen wanneer dit nodig is. 

Het algoritme zou zich kunnen baseren op hoe vaak iemand in de metaverse is, en wat voor uitspraken de gebruiker doet. Er zijn bijvoorbeeld al verschillende algoritmes die uit een chat kunnen opmaken of iemand depressief is, omdat deze mensen bepaalde woorden en zinnen vaker en op een andere manier gebruiken dan mensen die niet depressief zijn.

Wat zijn de belangrijkste blockchain-metaverse projecten?

Zoals je hebt kunnen lezen kan het gevaarlijk zijn wanneer een groot bedrijf een hele metaverse in handen heeft. Er zijn mensen die dit liever niet willen. Binnen een Facebook-metaverse ben je bijvoorbeeld altijd onderworpen aan de regels en de algoritmen van Facebook. Velen zouden liever hun eigen regels hebben en hun eigen vrijheid van meningsuiting.

Met gedecentraliseerde metaverses op de blockchain kunnen gebruikers precies dat hebben. Gebruikers kunnen zichzelf besturen, en ze kunnen zelfs een gedecentraliseerde digitale munt gebruiken om hun digitale economie aan te drijven. Vaak kunnen ze dit ook omzetten in echte verdiensten.

Volgens ons zijn er die projecten in de blockchainwereld die vooroplopen op het gebied van metaverse. We vertellen je graag meer over deze projecten. Het is natuurlijk aan jezelf of je besluit deze projecten in de gaten te houden.

Decentraland (MANA)

In Decentraland creëren gebruikers een avatar en hebben volledige toegang tot bijna alles wat ze willen. Men kan spelletjes spelen, naar een virtueel casino gaan of gewoon wat rondhangen en chatten. Meer recentelijk is het netwerk begonnen met het organiseren van grote virtuele muziekfestivals, te beginnen met het Metaverse Festival. Tijdens het meerdaagse muziekevenement hebben een aantal muzikanten, waaronder headliner Deadmau5, overal in de metaverse echte optredens gegeven.

Decentraland is een van de voorlopers van cryptoprojecten in de metaverse. Het netwerk biedt een van de populairste virtuele stukken grond die is te krijgen. Het MANA-token drijft dan een volledig community-gebaseerde virtuele economie aan, wat vervolgens kan leiden tot passieve inkomsten.

Er zijn veel mogelijkheden voor gebruikers om te verdienen en uit te geven met Decentraland. Het netwerk behandelt percelen zoals onroerend goed; gebruikers kunnen specifieke percelen kopen die in de metaverse in kaart zijn gebracht en ze naar eigen wensen ontwikkelen. 

Zij kunnen deze percelen ook verkopen als zij dat wensen. Afgezien van grondarbitrage hebben ontwikkelaars veel mogelijkheden om geld te verdienen via de Decentraland-markt; daar kunnen non-fungible tokens worden aangeboden in ruil voor MANA.

Decentraland heeft een voordeel ten opzichte van Facebook en andere techreuzen die een impact willen maken in de metaverse, omdat het al een gevestigde virtuele gemeenschap is. Het werd oorspronkelijk gelanceerd in 2015, om in 2017 3D te worden en langzaam uit te breiden naar buiten. 

De gestage groei van de structuur en het kapitaal via vroege investeerders zorgt voor enkele opmerkelijke medeondertekenaars. Onlangs heeft het veilinghuis Sotheby’s een stuk grond gekocht en zijn hoofdkantoor in New York opnieuw gecreëerd.

Wij schreven eerder al een uitgebreid artikel over Decentraland. Wil je dat lezen? Klik dan hier om mee te weten te over Decentraland en het MANA-token.

The Sandbox (SAND)

Als Decentraland de Bitcoin van de blockchain-metavers is, is The Sandbox de Ethereum van deze virtuele ruimte. De twee netwerken zijn nek aan nek in de race om dominantie te veroveren in de metaverse industrie. Net als Decentraland is The Sandbox een eigen virtuele wereld waarin ontwikkelaars games kunnen maken, items kunnen verkopen en het platform kunnen gebruiken om relaties op te bouwen en plezier te hebben.

Net als Decentraland krijgen The Sandbox-gebruikers de beste ervaring bij het kopen en ontwikkelen van land. Van deze grond kan van alles worden gemaakt, en percelen zijn eigendom van zowel individuele gebruikers als bedrijven. Net als bij Decentraland maakt het bestaan van een marktplaats het mogelijk om met SAND reële inkomsten te genereren.

De kaart van The Sandbox is een soort grafiek van grondgebieden en hun eigenaars, en laat zien wie de grootste grondbezitters zijn. Het toont ook enkele van de grootste partners van het netwerk, waarvan velen zelf landeigenaar zijn, zoals videospelletjesontwikkelaar Atari.

The Sandbox heeft een groot aantal sponsors op verschillende gebieden van de popcultuur die helpen fans naar het platform te lokken. Naast Atari heeft The Sandbox ook bekende televisieprogramma’s, series en films naar hun wereld gelokt. Denk aan The Walking Dead en de smurfen, maar ook aan de Snoop Dogg en Deadmau5. Door gebruik te maken van deze sponsors, kan The Sandbox de populariteit van Decentraland gaan overtreffen.

Het aantrekkelijkst voor de SAND-fans zijn niet alleen de sponsordeals die het heeft gesloten; een enorme recente investering in het netwerk stemt tot optimisme. De Japanse holding SoftBank investeerde pas 93 miljoen dollar in het netwerk. Met dit kapitaal zou de ontwikkeling zeker genoeg kunnen versnellen om Decentraland voorbij te streven als het grootste metaverse netwerk.

Wij schreven eerder al een uitgebreid artikel over The Sandbox. Wil je dat lezen? Klik dan hier om mee te weten te over The Sandbox en het SAND-token.

ENJIN COIN

Enjin Coin zou wel eens de meest veelzijdige van de drie crypto metaverses hier kunnen zijn. Het is geen metaverse in de traditionele zin van het woord; in plaats daarvan mengt dit het blockchainspel en de metaverse tot een uniek hybride product.

Het Enjin netwerk is hetzelfde als Decentraland of Sandbox. Er zijn geen percelen, en er is geen manier om rond te lopen als een virtuele avatar. In plaats daarvan is Enjin een spelplatform waar gebruikers verschillende spelruimtes betreden en via spel met elkaar interageren. 

Het netwerk biedt een verscheidenheid van verschillende spellen, die allemaal gericht zijn op het opbouwen van verzamelingen van NFT’s en deze te gebruiken om andere spelers te verslaan. Dit zou kunnen doen denken aan Axie Infinity, het turn-based duel game waarin gebruikers NFT-wezens grootbrengen voor training en verkenning. Maar met een veelvoud aan verschillende aanbiedingen, in plaats van slechts één soort spel, zijn er meer opties voor gebruikers.

Enjin wint de laatste tijd aan momentum in de metaverse ruimte. Een groot deel daarvan heeft te maken met zijn Efinity metaverse fonds. Efinity is een NFT-creatieplatform bij het Enjin netwerk. Met zijn nieuwe investering van 100 miljoen dollar in de Efinity-chain hoopt het zijn technologie verder in de ruimte te kunnen duwen. Enjin volgt dezelfde ideologie als blockchain-fans en gelooft dat de toekomst van de metaverse gedecentraliseerd is, een groot contrast met wat Facebook voorstelt.

Investeerders zijn geïnteresseerd in Enjin omdat het blockchain-gaming, beter bekend als GameFi, met de metaverse verbindt. Het is het de moeite waard om te onderzoeken, vooral omdat de toekomst ervan alle kanten op kan gaan. Als spelplatform en NFT is de inhoud van het netwerk wat de gebruikers ervan maken. 

Met zijn sterke aanbod, grote hoeveelheid kapitaal, en een fervente gemeenschap die veel suggesties doet en input geeft voor verdere ontwikkeling, heeft Enjin het potentieel om een geweldig metaverse product af te leveren.

Wij schreven eerder al een uitgebreid artikel over Enjin. Wil je dat lezen? Klik dan hier om mee te weten te over Enjin en het AXS-token.

Conclusie

De metaverse is een opvolger van het moderne internet. Het zorgt ervoor dat vrijwel alle grenzen die we nu kennen verbroken worden. Door een bril op te zetten, stap je in een leven in een ander universum. Dit schept veel mogelijkheden. Je kunt namelijk ervaringen opdoen die je nooit opgedaan zou hebben, of dingen maken die je anders niet kon maken. Het is zelfs mogelijk om een baan te vinden in de metaverse, of naar een feest te gaan in een ander universum.

Toch zijn er ook veel gevaren. Het grootste gevaar is dat mensen het verschil tussen de realiteit en metaverse niet meer zien, en helemaal in de virtuele wereld gezogen worden. Ook is de kans groot dat er een aantal grote bedrijven zijn die deze industrie gaan domineren. Zij hebben ontzettend veel macht, omdat ze ook in bezit zijn van alle persoonsgegevens.

Gelukkig zijn er verschillende oplossingen te bedenken. Een van deze oplossingen is het gebruik van een metaverse die op de blockchain draait. Je bent dan in controle over je eigen gegevens, en er is geen centraal bedrijf dat jouw gegevens kan misbruiken. Zoals je hebt kunnen lezen zijn Decentraland, The Sandbox en Enjin de belangrijkste spelers binnen de blockchain-metaverse, en we raden je zeker aan om deze projecten in de gaten te houden.

 

Please follow and like us:

Thanh Lanh Tran (1989) is de hoofdredacteur van Cryptokopen.nl , sinds 2006 actief op het internet.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *