Home » Blog » Fan tokens, wat zijn dat? Uitleg, koers en verwachtingen en alles wat je moet weten over Fan tokens

Fan tokens, wat zijn dat? Uitleg, koers en verwachtingen en alles wat je moet weten over Fan tokens

Fan tokens

Sport begint ook zijn weg in en op de blockchains te vinden. Er zijn is  NBA Top Shot NFTs serie, uit de Amerikaanse basketbalcompetitie. De WWE met hun immens populaire worstel shows, zijn ook aan de NFTs gegaan. In Europa is voetbal toch wel de grootste en meest populaire sport. Ook in het voetbal zijn de NFTs aan een opmars begonnen. En wel met de fan tokens. Gezien het aantal clubs in Europa, met de diverse competities die verspreid zijn over de verschillende landen, hebben we het einde hiervan nog lang niet in zicht. Ook in de muziek hebben we al fan tokens gezien. Hoogste tijd dus om de diverse fan tokens eens aan een nader onderzoek te onderwerpen.

Je hebt het vast al door, in deze blog gaan we het over de verschillende fan tokens hebben. Ik ga je uitleggen wat een fan token precies is, hoe ze werken en wat je ermee kunt doen. Verder vertel ik je ook waar je deze tokens kunt kopen.

Let op: hou er rekening mee dat de onderstaande tekst over ‘fan tokens’ evenals de toelichting hierop op geen enkele manier als advies opgevat mag worden. De keuze voor óf en op welke manier je (crypto) wilt traden en welke keuzes je maakt qua belegging ligt bij jou en bij jou alleen. Wij zijn geen financieel adviseurs.

Hier kun je eerst een video bekijken die laat zien hoe de fan tokens van het Socios netwerk werken. Dat is een onderdeel van Chiliz en daar hebben we al een blog over geschreven. Deze video gaat alleen over voetbal, maar deze blog zal ik veel meer aspecten van fan tokens beschrijven.

Wat zijn fan tokens?

Fan tokens zijn tokens die fans kunnen kopen van hun favoriete sportclub of sportpersoon. Het kan trouwens ook net zo goed een token zijn van je favoriete muziekgroep. Hierdoor krijgen de fans een beetje medezeggenschap over hun club, groep of persoon waar ze fan van zijn. Er zijn steeds meer takken van sport die hier bovenop springen, en zo een betere band met hun fans willen opbouwen. Gezien het grote aantal sporten die er zijn, lijkt het wel alsof we op dit moment alleen nog maar het topje van de ijsberg zien.

Het idee van fan tokens werkt voor de fans, maar ook voor de clubs of individuele sporters, die bij een bond zijn aangesloten. Denk bijvoorbeeld aan de WWE, waar geen teams, maar individuele worstelaars aan meedoen. Bij voetbalclubs, kunnen individuele spelers ook hun eigen tokens uitbrengen.

In de muziekbranche zien we weer een beetje een andere invulling die aan deze tokens gegeven wordt. Maar het uitgangspunt blijft hetzelfde, de fan kan meebeslissen over bepaalde aspecten van hun ‘helden’, club of groep. Een fan kan ook op voordelen rekenen, of toegang tot iets exclusiefs krijgen. Ze kunnen hoe dan ook toegang tot een voorkeursbehandeling krijgen door de tokens.

De fans komen een stapje dichter bij hun team of groep te staan, en kunnen interessante en exclusieve beloningen krijgen of kopen. Degene die de tokens uitbrengt, kan een betere band opbouwen met zijn fans, en ze bijvoorbeeld betrekken bij bepaalde besluitvormingen.

Een fan token kan de vorm van een NFT aannemen, maar dat hoeft niet. NFTs kun je dan op NFT-marktplaatsen zoals OpenSea kopen. Als de tokens geen NFTs zijn, worden ze op een cryptobeurs als token aangeboden om in te handelen. Daardoor zijn de tokens ook onderhevig aan koersschommelingen, hou daar rekening mee, als je deze tokens koopt.

Hoe werkt een fan token?

Omdat een fan token in verschillende vormen en vooral in verschillende genres of sporten kunnen komen, werken ze ook vaak verschillend. Het beste is om dit duidelijk te maken met een paar voorbeelden. Ik zal met muziek begonnen, en daarna op sport overgaan.

Fan tokens in de muziekbranche.

In de muziekbranche begint de NFT een plek te veroveren. Diverse artiesten hebben al hun muziek uitgebracht op een NFT. Clarian was de eerste artiest die een album, Whaleshark genaamd, als een NFT gedropt heeft in maart 2021.

Kings of Leon

Letterlijk één dag later dropte Kings of Leon (KOL) 6486 NFTs van hun achtste album, ‘When you see yourself’. Dit album werd in drie verschillende versies uitgebracht, met een prijskaartje variërend van $50 tot $2,500. Bij de ‘middelste’ van de drie verschillende NFTs, was een stoel op de eerste rij mee inbegrepen. Dan kun je voor de rest van je leven bij elke concert dat je bezoekt of tot de band uit elkaar gaat, op de eerste rij zitten. In totaal bracht dit $2 miljoen op voor de band. Dat is allemaal leuk en aardig, zeker voor ‘die hard’ fans, maar ze hadden nog een paar extra ideeën uitgewerkt, in de vorm van echte fan tokens.

Kings of Leon NFT yourself
Blognone.com

De NFTs voor hun album waren alleen op het Yellowheart platform te koop, en daar werden ook een soort van 18 Willy Wonka’s ‘Gouden Tickets’ gemint. Dit zijn concertkaartjes, maar dan met een VIP-behandeling. Je wordt door een privéchauffeur opgehaald en naar het concert van KOL gebracht. Bij het concert aangekomen wacht er een persoonlijke conciërge op je, voor de duur van het concert. Deze haalt dan je drankjes en snacks tijdens de show, in je eigen privélounge. Voor of na het concert is er ook een ‘meet and greet’ met de band. Na afloop van het concert wordt je weer thuisgebracht door de chauffeur, en in de auto wachten dan vier grote tassen op je, gevuld met elk stuk merchandise dat de band verkoopt.

Of je de band KOL kent of niet, of zelfs fan bent, maakt eigenlijk niet zo veel uit, maar het idee achter deze actie is waar het om gaat. Het laat de mogelijkheden zien die met een fan token realiseerbaar zijn. Veel meer bands zouden daar eigenlijk eens creatief mee aan de slag moeten gaan.

Portugal. The man

Deze band heeft een eigen cryptomunt met de ticker PTM uitgebracht op het Rally netwerk dat op Ethereum draait. Het summum van een fan token lijkt het haast wel. Fans kunnen met PTM exclusieve muziek, video’s en merchandise van de band kopen.

Bekijk hieronder een korte video waarin de band de uitgave van de tokens bespreekt, inclusief de voordelen voor fans als ze PTM in hun bezit hebben.

Fan tokens in de sport

Er zijn verhoudingsgewijs nog maar weinig sporten actief met fan tokens. Dat is best wel vreemd, zeker als je kijkt naar het succes dat het heeft bij de sporten die het wel gebruiken. Ik ga zo meteen basketbal, voetbal, worstelen, ijshockey en de Professional Fighters League (PFL) bespreken. De MLB, Major League Baseball, zit er aan te komen. Bij populaire sporten zoals wielrennen, tennis of hockey gebeurt er echter nog niets. In Amerika bij de uiterst populaire National Football League of NFL, het Amerikaanse football, houden ze de boot ook nog af. Bij al deze sporten is nog werk te verzetten, en ik vermoed dat vroeg of laat ook daar iets met fan tokens gaat gebeuren.

Basketbal

In 2019 bracht de NBA de Top Shot uit. Dit is een app door Dapper Labs gemaakt, die ook achter de CryptoKitties zaten. Je kunt nu verzegelde pakjes kopen met digitale kaarten in de vorm van een NFT, die ‘Moments’ heten. Dit zijn korte videofragmenten met hoogtepunten van de NBA-sterren. Het platform heeft ook een marktplaats, waar je de kaarten kunt ruilen of kopen. De kaarten hebben een zeldzaamheid gehalte, dus hoe zeldzamer een kaart is, hoe meer hij waard is. De emotionele waarde die fans aan kaarten geven kan ook van belang zijn bij het vaststellen van de prijs. Zeker door toevoeging van zoiets ongrijpbaars als emotionele waarde, kunnen de prijzen de pan uit swingen. Bij elke transactie nemen de NBA en Dapper Labs een klein percentage.

Het voordeel van de NBA Top Shot is dat ze met conventionele betaalmiddelen gekocht kunnen worden, en niet alleen maar met crypto. Dit heeft behoorlijk aan de populariteit van deze kaarten bijgedragen.

Voetbal

Met voetbal kun je in Europa en veel andere delen van de wereld wel aankomen. Het is toch wel de meest populaire sport in de wereld. Langzaamaan beginnen voetbalclubs en een paar nationale bonden het belang van de blockchain technologie in te zien, en dan vooral het idee achter fan tokens.

Socios.com fan tokens

Op Socios.com kunnen fans hun fan tokens kopen met de cryptocurrency van het platform, de Chiliz (CHZ). Als je in het bezit bent van een of meerdere van deze fan tokens, kun je gaan meebeslissen in een paar besluiten die de club maakt. Dat zijn geen beslissingen op bestuursniveau, maar eerder hoe het shirt voor het nieuwe seizoen eruit gaat zien. Het kan ook zijn dat er gestemd wordt over de naam van een tribune of een trainingscomplex. Als fan krijg je ook toegang tot exclusieve beloningen, zoals VIP-kaarten, gesigneerde merchandise of een ‘meet and greet’ met een of meerdere spelers. Elk token is één stem, dus hoe meer tokens je in je bezit hebt, hoe meer stemmen je kunt uitbrengen.

Socios.com fan tokens
www.socios.com

Diverse bekende clubs uit meerdere competities doen er al aan mee en hebben succes met deze tokens. De tokens worden ook op cryptobeurzen genoteerd en kunnen daar verhandeld worden.

The Arsenal Football Club (AFC), Manchester City (CITY), Aston Villa (AVL) en Everton (EFC) zijn een paar van de Engelse clubs die deelnemen. In Spanje vind je Barcelona (BAR), Valencia (VCF) of Levante (LEV). Frankrijk heeft PSG (PSG) met Messi nu in de gelederen. De komst van Messi zorgde voor een heuse stijging in de koers van dit fan token. Hij kreeg ook een deel van de transfer betaald in fan tokens. In Nederland zit alleen Fortuna Sittard (FOR) op Socios. De nationale bonden van Portugal en Argentinië hebben ook hun eigen fan token bij Socios.

Chiliz fan tokens

Veel van deze Socios fan tokens kun je op de Chiliz beurs kopen, zoals het Arsenal of Man City token. Dit is een onderdeel van Socios. Op Binance kun je bijvoorbeeld het Barcelona-token, het PSG-token en het AC Milan-token vinden. Op het moment van schrijven, begin november 2021 staat volgens CoinMarketCap het PSG-token op $21.49, het Manchester City token op $14.99, Arsenal staat op $4.78 en Fortuna Sittard op $3.16.

Deze fan tokens worden via een Fan Token Offering (FTO) op de markt gezet. Deze FTOs werken op dezelfde manier als een ICO (Initial Coin Offering).

Binance Smart Chain fan tokens

Op de Binance Smart Chain kun je nu ook fan tokens vinden. S.S. Lazio Roma (LAZIO) is daar tot nu toe de enige club die je er kunt vinden. Het token heeft begin november 2021 een koers van $11.80 en is op Binance te koop. BSC is hiermee pas begonnen in midden oktober 2021 dus ik verwacht nog meer clubs die daar binnenkort hun opwachting zullen maken.

Fans kunnen stemmen op club beslissingen, zeldzame NFTs sparen, aan staking doen voor beloningen van de club en Fan Badges ontgrendelen en showen. 

Hieronder kun je een video bekijken over de BSC fan tokens.

Professional Fighters League (PFL) fan tokens

Deze mixed martial arts sport is ook in zee gegaan met Socios, en hebben fan tokens uitgebracht eind oktober 2021. Ze starten rustig aan op en fans hebben de mogelijkheid om aan peilingen mee te doen. Later worden daar digitale en real-life beloningen aan toegevoegd die zijn gekoppeld aan de PFL.

Deze sport is flink aan populariteit aan het winnen en wordt intussen al in 160 landen uitgezonden. Het token kun je op Chiliz kopen en staat op $1.30.

WWE

Het spektakelstuk WWE met hun worstel shows gaan ook NFTs aanbieden samen met Blockchain Creative Labs dat op zijn beurt een onderdeel is van FOX-entertainment. Dit werd op 27 oktober 2021 bekend gemaakt en je kunt NFTs verwachten die gedenkwaardige momenten in het worstelen vastleggen, waaronder WWE Superstars en evenementen zoals WrestleMania en SummerSlam.

Een onderdeel van het aanbod zal een serie NFTs van The Rock (Dwayne Johnson) zijn.  Dit gaat draaien op de Eluvio blockchain dat bekend staat om zijn eco vriendelijke effect en ze zullen hun eigen NFT-marktplaats hebben om deze NFTs te kunnen kopen. Het is nog niet bekend wanneer dit live zal gaan.

Boksen

Floyd Mayweather heeft ook een serie van NFTs gedropt geïnspireerd op zijn leven en carrière. Op deze manier wil hij de mogelijkheid aan zijn fans geven om te worden van zijn nalatenschap. Op zijn website kun je deze NFTs kopen.

Kijk op deze korte video wat hij erover te zeggen heeft.

Baseball

De Major League Baseball (MLB) staat op het punt om ook een serie van NFTs uit te brengen. Dit is een van de meest populaire sporten in Amerika. Daarom hebben vast ook ze de ‘World Series’, waar dus alleen maar Amerikaanse en Canadese teams aan deelnemen! De rest van de wereld telt zeker niet mee?

Het contract is getekend met Candy Digital. De eerste NFT werd op 4 juli (nationale feestdag in Amerika) uitgebracht en was de befaamde speech ‘Luckiest Man’ in het Yankeestadion van Lou Gehrig uit 1939 bij wie ALS  (amyotrophic lateral sclerosis) werd vastgesteld. Deze werd door Tyler Winklevoss, eigenaar van de Gemini crypto beurs en bekende van Mark Zuckerberg, voor $70,000 gekocht en aan ALS onderzoek gedoneerd.

De tweede NFT had al een beetje meer een voordeel voor fans. Het was een digitale en real-world voorstelling van een Los Angeles Dodgers World Series ring die de winnaars van d World Series krijgen. Bij een veiling voor goede doelen bracht deze NFT $130.000 op, niet bepaald een bedrag dat een doorsnee fan op zak heeft. Daarvoor kreeg je wel een VIP-kaartje voor een wedstrijd en je mag dan de eerste bal werpen.

In april 2021 werd er al eens een gelicentieerde serie van NFTs uitgebracht door TOPPS op de WAX blockchain. TOPPS is een bekende Amerikaanse firma die ruil kaarten uitbrengt, vooral van baseball maar ook van American football, ijshockey, ‘soccer’ (voetbal!) en andere sporten. Dit bleek echter een eenmalige deal te zijn.

Conclusie

We zien dat vooral sporten die in Amerika groot zijn, hier op aan het inspelen zijn. Ook de EPL (English Premier League), de Spaanse La Liga en de Italiaanse Serie A zijn goed vertegenwoordigt. Dit zijn dan ook de competities met de hoogste omzetten. Bundesliga clubs hebben voor het seizoen 2020/2021 met TOPPS een deal gesloten om NFTs uit te brengen.

Het legt de clubs geen windeieren en de fans worden meer betrokken bij hun cluppie of favoriete sporters. Een goede wisselwerking en het laat zien dat fans niet meer alleen passief zijn, maar ook actief deelnemen aan beslissingen van hun clubs.

Gezien de populariteit en succes dat de huidige deelnemende clubs met de fan tokens en NFTs hebben, verwacht ik nog veel meer sportverbanden, sporters en clubs die met soortgelijke ideeën zullen komen. Ze kunnen natuurlijk ook met een van de huidige aanbieders een deal sluiten, en bij al bestaande platformen aansluiten.

Heb je nog vragen over Fan tokens, laat het ons weten op onze Cryptokopen Facebookgroep. Zie je daar!

Over de auteur

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven