Blockchain, Blockchain Games, Educatie, NFT

De Metaverse, wat is dat nu?

Wat hebben de boeken ‘Snow Crash’ en ‘Ready Player One’ met elkaar te maken? Het zijn twee boeken die respectievelijk in 1992 en 2011 uitkwamen. De schrijvers zijn Neal Stephenson en Ernest Cline. Het zijn sciencefiction boeken, en ze hebben met elkaar gemeen dat ze algemeen gezien worden als de twee boeken die de naam ‘metaverse’ gevestigd hebben. Een virtuele 3D wereld, bewoond door avatars van echte mensen. Deze en andere sciencefiction boeken kunnen een levendig beeld oproepen van een metaverse, maar vertellen eigenlijk niet hoe het werkt of waarom het bestaat. Dat ga ik in deze blog wel proberen te doen.

Ik ga proberen uit te leggen wat de metaverse is, waarom hij er is en wat je erin kunt doen of mee doen. Hoewel het een vrij nieuw, virtueel fenomeen is, is het intussen ook al behoorlijk groot. Het heeft veel verschillende toepassingen, waarvan ik enkele van zal bespreken. Er zijn ook al een paar flinke grote spelers op de markt die interesse in de metaverse hebben. Daar ga ik het ook over hebben.

Bekijk hier alvast een video die een goede uitleg geeft over wat de metaverse en een paar dingen die je er kunt doen.

Wat is de metaverse?

Het valt helemaal niet mee om precies uit te leggen wat de metaverse is. Vaak wordt er aan een themapark achtige, virtuele wereld gedacht. Eventueel te vergelijken met de boeken Snow Crash en Ready Player One, of met de film The Matrix. Er worden wel onderdelen van de metaverse besproken, maar ze zijn tegelijkertijd ook een gelimiteerde versie van wat het eigenlijk is. Net zoals mensen omstreeks 1980 zich niet konden voorstellen hoe het internet er in de jaren 2020 uitziet. Zo is het ook niet eenvoudig om de metaverse precies te beschrijven.

Het is een beetje een mix met delen van sociale media, online (blockchain) gaming, augmented reality (AR), virtual reality (VR) en cryptocurrencies. Het draait onder andere op de blockchain, maar ook op het internet. Bekende games zoals Roblox, Fortnite en Animal Crossing zijn deel van de metaverse, maar draaien op het internet. Nieuwe play-to-earn games (P2E), draaien vooral op de blockchain. Games zoals the Sandbox, My Neighbor Alice, Axie Infity of Decentraland.

Het zijn echter niet alleen maar games die in de metaverse plaatsvinden. Integendeel, er zijn nog flink wat andere activiteiten waar je ook aan kunt deelnemen. Ik kom later nog op Mark Zuckerberg en Facebook terug, en zijn vergaderopties in de metaverse.

Ik ben ook al een tijdje aan het proberen uit te vinden of de metaverse nu de naam is voor alles wat er gebeurd in deze digitale wereld. Het gebeurt regelmatig dat ik iets tegenkom waarin gezegd wordt dat elke game zijn eigen metaverse heeft. Als ik dan echter weer in discussie raak met andere blockchain projecten, dan wordt er weer beweerd dat er maar één metaverse is. Een interessante discussie. Tot nu toe heb ik daar nog geen duidelijk antwoord op gevonden.

Metaverse eigenschappen

We zien wel wat bepaalde kerneigenschappen in de metaverse zijn. Deze eigenschappen geven een beetje een idee wat de algemene opzet achter de metaverse is.

  • Het is er en het is volhardend — het kent geen pauze en geen einde, je kunt het ook niet even snel ‘resetten’. Het gaat gewoon oneindig door.
  • Het draait synchroon en het leeft — er zijn vooraf geplande en op zich zelf staande evenementen. Net zoals in het echte leven. Het is er voor iedereen en in real time.
  • Er is geen beperking voor het aantal gebruikers op hetzelfde moment en tegelijkertijd geeft het iedereen een eigen gevoel van aanwezig te zijn — je kunt op evenementen of plekken zijn, samen met anderen, op hetzelfde tijdstip en op dezelfde plek.

Zoals bij virtuele concerten. Snoop Dogg heeft zijn entree ook bekend gemaakt in de metaverse. Hij doet dat in the Sandbox. In de volgende video kun je meegenieten.

  • Het is een volledig functionerende economie — als individu of als bedrijf kun je deelnemen. Maak je eigen investeringen, of verkoop. Je kunt digitale grond bezitter zijn, iets maken (kunst, bouwen, enz.) en nog veel meer.
  • Het is een ervaring — in de digitale en de echte wereld, zowel voor privé als publiekelijk, op open en gesloten platformen.
  • Bied ongekende interoperabiliteit — alle data, digitale activa of content en nog veel meer andere zaken, kun je door de hele metaverse heen gebruiken.
  • Word bevolkt door ‘inhoud’ en ‘ervaringen’ — deze worden gemaakt door een breed scala aan ontwerpers en designers. Dit kunnen individuen zijn, groepen, maar ook commerciële bedrijven.

Blockchain gaming in de metaverse

Veel games in het blockchaingedeelte van de metaverse hebben hun eigen landen of werelden met hun eigen cryptocurrency en spelregels. Zo heeft Decentraland bijvoorbeeld een gedeelte van zijn wereld opengesteld voor virtuele casino’s. Je kunt in deze casino’s met de eigen currency, MANA, roulette of blackjack spelen. Als dat niet genoeg is, staat er ook nog een klein leger eenarmige bandieten.  Naast Decentraland, zijn er nog diverse andere gaming werelden, waar je virtueel land kunt kopen in de vorm van een NFT. Op dit virtuele land kun je dan weer bouwen, bijvoorbeeld een hotel, een restaurant of een tankstation. Het land kun je ook weer verkopen of verhuren. De mogelijkheden zijn schier eindeloos. En dan heb ik het nu alleen nog maar over blockchain games.

Het grote verschil met traditionele games zijn de P2E optie, waardoor je met het spelen van de game, inkomsten kunt verdienen. Het andere belangrijke verschil is dat je de eigenaar bent van alle in-game attributen. Dit kan een digitaal stuk land zijn, maar ook een sport arena, helikopter, auto, skateboard of kleren. In sommige games gaat het zelfs zover in de details dat je wimpers of verschillende kleuren ogen voor je avatar kunt kopen of ruilen. Dit kun je dan weer op specifieke NFT-marktplaatsen doen, zoals OpenSea of Rarible.

Hieronder kun je zien hoe zo een virtueel casino op Decentraland uitziet.

Casino in Decentraland

https://decentraland.org/

Deze games komen in allerlei soorten en maten. My Neigbor Alice is een heel vriendelijke game, waar je P2E kunt spelen door bijvoorbeeld groenten te verbouwen en schuren te bouwen. FaraLand daarentegen is een strategisch, multi player oorlogsgame. Net weer even andere koek. Er zijn ook games waar je kaarten verzamelt, zoals SoRare of Gods Unchained.

Facebook en de metaverse

Facebook kennen we allemaal wel, maar wat hebben die nu met de metaverse te maken? Dat zou best wel eens veel kunnen zijn. Op 28 oktober 2021 heeft het moederbedrijf van Facebook, op de jaarlijkse Connect conferentie van Facebook, zijn naam veranderd en heet nu ‘Meta’. Ze willen niet meer bekend staan als sociale mediagigant, maar Zuckerberg wil bekend staan als degene die de metaverse meegebouwd heeft. Facebook blijft een onderdeel van het overkoepelende bedrijf, net zoals Instagram, WhatsApp of Oculus, en behoud gewoon zijn naam.

Mark Zuckerberg gaat zwaar inzetten op de metaverse en gelooft dat daar de toekomst ligt. Het schijnt dat hij duizenden werknemers zogenaamde Augmented Reality (AR) brillen laat maken. Deze zouden volgens hem net zo gewoon worden zoals we nu aan een mobiele telefoon gewend zijn. Augmented Reality is als op een interactieve manier, objecten uit ons dagelijkse leven verbeterd worden door computer gegenereerde perceptuele informatie.

Het is ook een uitweg uit de vele problemen die Facebook op het moment voor de kiezen krijgt. Denk bijvoorbeeld aan de klokkenluider die uitpakte over praktijken bij Facebook, of de vele problemen die er zijn met fake news.

Het feit dat Zuckerberg en Meta nu zwaar gaan inzetten op de metaverse, heeft de koersen van diverse metaverse projecten of games omhoog gestuwd. The Sandbox koers ging met bijna 120% omhoog en Decentraland met bijna 250%. Grootste winnaar was Bloktopia met 311%.

Een van de projecten waar ze mee bezig zijn, is een virtuele vergadering, waar je met een avatar aan kunt deelnemen. Dit project heet Horizon Workrooms. Zie de volgende video.

Facebook investeert

Minimaal 10 miljard dollar in één jaar gaat Facebook investeren in Reality Labs. Dit is een onderdeel van het Facebook imperium, waar aan augmented en virtual reality gewerkt wordt. Er worden bijvoorbeeld de vr-brillen van Oculus gemaakt.

Eind oktober werd ook bekend dat Andrew Bosworth, hoofd van de AR en VR-afdelingen, de nieuwe CTO (Chief Technology Officer) wordt. Verder heeft Facebook plannen om 10.000 nieuwe banen in Europa te scheppen om aan de metaverse te werken. Als zo een grote jongen ergens mee gaat spelen, dan doen ze het ook goed, en wordt er op een paar duizend ….(mag je zelf invullen) meer of minder niet gekeken.

Crypto, NFTs en de metaverse

Niet alles in de metaverse draait om crypto of NFTs. Ze zullen echter zeker een rol gaan spelen. In het blockchain gaming deel van de metaverse zullen beide zelfs een grote rol gaan spelen. Op het moment zijn de diverse digitale goederen en onderdelen echter allemaal verpakt in verschillende formaten, en kunnen niet met elkaar communiceren. Er zijn wel een paar standaarden, zoals TCP/IP voor data pakketten of GIF/MP3 voor files. NFTs voegen hier een gedecentraliseerd en algemene digitale representatie met een duidelijk bewijs van eigendom en grote transparantie aan toe. Om dit economische onderdeel van de metaverse goed te laten functioneren, zal er eerst een duidelijke afspraak gemaakt moeten worden over standaarden en protocollen. Deze zullen dan overal erkend moeten worden om digitale goederen uit te kunnen geven en te versturen.

Er zal ook vraag komen naar  toestemming loze identiteiten, financiële diensten en snelle uitwisseling van valuta. Bovendien moeten gegevens worden opgeslagen voor en aangeboden worden aan miljoenen, zo niet miljarden van mensen. Crypto voldoet aan al deze eisen. De op blockchain gebaseerde technologie kan al deze problemen aan.

Diverse blockchain games hebben al hun eigen cryptomunten en op crypto gebaseerde werelden. De aanwezige casino’s of amusementsparken kunnen gewoon uitgebaat worden. P2E betaald gamers meestal ook uit in de crypto van de game, deze kun je dan op een cryptobeurs omzetten in fiat.

NFTs gaan eventueel een nog grotere rol spelen. Als je bijvoorbeeld digitale en virtuele stukken land gaat kopen, word je ook eigenaar. Net zoals bij andere in-game voorwerpen. In Decentraland zijn al stukken land verkocht voor $900.000. Het is nu al mogelijk om virtuele voorwerpen van verschillende games te kopen op interoperabele marktplaatsen. Crypto heeft op het moment de beste kaarten om de toonaangevende valuta in de metaverse te worden.

Metaverse op een mobieltje

Unsplash/mika baumeister

Waarom doet de metaverse ertoe?

De metaverse heeft het in zich om een diepgaande verandering teweeg te brengen met hoe we omgaan met de virtuele wereld. Een collectieve virtuele ervaring als met de metaverse brengt nieuwe kansen voor creators, gamers en artiesten. Eigenlijk net zo een beetje als de NFTs dat gedaan hebben. Niet door de creator economie te hervormen, maar juist door het opnieuw uit te vinden.

Het kan zomaar een industrie worden waar miljarden in omgaan. Dé plek voor amusement en handel, en voor de ander weer een plek om in te werken. We kunnen de metaverse dan ook beter niet zien als een verlenging van het internet, maar meer als de opvolger. Het wordt bovendien gebouwd op blockchain en dApps. Dit zal weer gunstig uitpakken voor crypto en NFTs, die waarschijnlijk toch al een belangrijke gaan spelen. Het zal een drijvende kracht worden achter het ontstaan van een nieuwe generatie van bedrijven. Net zoals dat gebeurde bij de opkomst van het internet.

Wat ook nog van belang is voor een succesvol bestaan van de metaverse, is de veiligheid. Datalekken, blootstelling aan kwaadaardige malware en fraude liggen altijd op de loer. Het is dan ook van groot belang dat de diverse ontwikkelaars die aan de metaverse werken en het bouwen, maximale veiligheid van de metaverse nastreven.

Stel je voor dat je in de metaverse kunt werken, evenementen bezoeken, studeren, geld verdienen en games spelen. Dit allemaal in een digitale wereld die een verlengstuk en tegelijkertijd een combinatie is van onze eigen fysieke wereld. Zou je daaraan mee willen doen? Ik zeker wel, ik zou er vol inspringen, want het is een nieuwe en uitdagende wereld, met ongekende mogelijkheden.

Conclusie

De metaverse heeft alles in zich om een belangrijk deel van ons leven en onze samenleving te worden. De mogelijkheden lijken haast onbegrensd te zijn, en er wordt al driftig aan de metaverse gebouwd. Relatief kleine projecten zoals the Sandbox en Decentraland doen dat al op een gedecentraliseerde manier, met crypto en NFTs.

Grote gecentraliseerde games, zoals Fortnite van Epic of Counter-Strike van Valve zijn er ook al mee bezig.

De grotere spelers, zoals Facebook, Microsoft, Amazon en Apple kunnen en zullen waarschijnlijk allemaal hun plek gaan opeisen. De onderliggende architectuur en de mogelijkheden die het biedt zijn gewoon te interessant voor deze jongens om te negeren.

Voor velen klinkt het misschien nog steeds een beetje als sciencefiction. De realiteit is dat de metaverse aan het groeien is en al live is. Je kunt zo instappen, zonder problemen. Het zal inderdaad een paar jaar duren, voordat het mainstream is, en het ingeburgerd raakt. Tot die tijd, is het een geweldige plek om in rond te kijken, te spelen en te genieten. Als vroege vogel zul je straatlengtes ervaring voorliggen op iedereen die er later bij komt. Web 3.0 en de metaverse komen steeds dichterbij, het is een goed moment om op die vernieuwingsgolf te springen en lekker mee te surfen!

Het is niet eenvoudig om de metaverse uit te leggen, maar ik hoop dat het nu toch iets duidelijker geworden is voor je. Ik ben er in elk geval enthousiast over en geloof erin, en hoop dat ik daar een beetje van heb kunnen overbrengen. Mocht je nog vragen over hebben over de metaverse, laat het ons weten op onze Cryptokopen Facebookgroep. Je kunt ons ook op Twitter volgen. Zie je daar!

Please follow and like us:
Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *