Verasity is een decentraal platform voor het delen van videocontent die zowel de maker als kijker beloont met native VRA-tokens. Deze ontvangt je alleen voor het bekijken van de inhoud, delen van dit beeldmateriaal en zelfs voor het bekijken van verschillende advertenties. Niet langer vervelende advertenties die je zo snel mogelijk wil doorspoelen, maar het bekijken van deze reclameboodschappen is vanaf nu een lucratieve aangelegenheid.
Inhoudsopgave
Wat is Verasity (VRA)?
Videoplatformen zoals Youtube en Vimeo hebben dagelijks miljoenen gebruikers waarbij de laatste jaren adverteerdershier een ongeziene positie hebben gekregen. Deze platformen verdienen elke dag weer ongeziene bedragen dankzij hun monopoliepositie. Wanneer een video creator voldoende abonnees en/of views heeft op zijn kanaal, kan hij ervoor kiezen om advertenties te tonen. De content creator krijgt hier een klein percentage van, terwijl de adverteerders hierbij grote omzetten binnenhalen. Vaak zijn deze reclames erg storend en irrelevant met de soort content die de kijker op dat moment bekijkt.
Deze advertenties worden voor de kijker dus vaak als irritant ervaren. Hierdoor worden ad-blockers steeds populairder. Dit is nefast voor zowel de maker van de content, als voor de adverteerders zelf. De maker die iedere dag weer waarde probeert te leveren op zijn videokanaal, zal op deze manier dus geen inkomsten krijgen vanuit advertenties. In de praktijk is deze situatie uit balans waarbij de voordelen van de maker niet opwegen tegen de nadelen die de kijker ervaart bij deze herhaaldelijke advertenties.
De missie van Verasity is om de betrokkenheid tussen kijker en maker van de content aanzienlijk te vergroten en zo ook de advertentie-inkomsten voor de creator te maximaliseren op elk videoplatform. Door advertenties toe te staan, krijg je als maker een klein aandeel van deze opbrengsten, maar je bent nog niet in staat om je eigen kanaal volledig te monetariseren zonder inmenging van derde partijen. Dit verandert Verasity door hun unieke Proof-of-View concept waarbij zowel maker als kijker beloningen ontvangt.
$VRA is een ERC20-token dat operationeel is op de blockchain van Ethereum. Het wordt gebruikt als betaalmiddel tussen de maker van de content en merken of adverteerders om zo rechtstreeks samen te werken. Op deze manier hebben ze naast een transparantie samenwerking op basis van Proof-of-View ook de mogelijkheid om kijkers meteen te belonen voor het bekijken van deze advertenties. Deze views worden vastgelegd en gevalideerd op de blockchain zodat de interactie gemakkelijk gecontroleerd kan worden.
https://verasity.io/
Advertentiefraude
Van de miljarden dollars aan online advertenties, wordt maar liefst 40% gezien door computergestuurde bots en dus niet door mensen. Dit betekent dat grote bedragen verloren gaan. Op grote schaal zijn er advertentiefraude bedrijven die op deze manier, volledig onterecht, aanzienlijke bedragen krijgen. Dit terwijl de advertenties niet eens getoond worden aan hun doelpubliek, maar aan bots.
Daarnaast zijn er meer dan 2 miljoen videomakers die problemen ervaren met het vinden van merken die hen willen betalen voor advertentieruimte. Om bovenstaande reden zijn bedrijven eerder terughoudend en gebeurt het selectieproces zeer secuur. Volgens Verasity betaalt een merk 5 tot 10 keer meer als ze weten dat de fraudegraad laag is.
Proof of View (PoV)
Verasity wil hier komaf mee maken en introduceert voor het eerst de Proof of View. Deze detecteert advertentiefraude en zorgt ervoor dat advertenties alleen getoond worden aan echte personen en niet langer aan geautomatiseerde bots. Hierdoor maken ze gebruik van Artificial Intelligence (AI) om het gedrag van de kijker te analyseren. Views kunnen niet langer gemanipuleerd worden waardoor je steeds accurate statistieken krijgt.
De creator kan hierbij zelf kiezen welke advertenties hij wil tonen aan zijn publiek. Hierdoor krijg je een grotere betrokkenheid en kunnen kijker zélf bepalen hoe ze deze video kunnen beoordelen. Ze kunnen betalen om deze advertenties te zien, maar ze kunnen ook vrije donaties doen en zelfs bepaalde abonnementen afsluiten.
Hoe werkt Verasity (VRA)?
We zien steeds vaker dat influencers worden ingeschakeld door merken om bepaalde producten te promoten. Hierbij krijgt de influencer een bepaald percentage van de omzet bij elke sale die gebeurt via zijn of haar unieke code. Deze influencers worden vaak gebruikt omdat ze reeds een goede betrokkenheid hebben met hun audience en dit gunstig is voor verdere sales. Maar dankzij Verasity zijn de toepassingen veel breder.
Makers van allerlei soorten content, denk hierbij aan influencers, sponsors, en zelfs game developers, kunnen VRA kopen om de betrokkenheid te vergroten met hun publiek. Daarnaast kunnen ze zelfstandig hun content gaan monetariseren. Zij kopen Verasity om de gebruikers te belonen. Op deze manier kunnen zowel influencers als gamers of gewoon zelfs viewers van advertenties VRA-tokens verdienen.
Op de website van VeraWallet krijg je een overzicht van de lopende advertenties en videos waar jij rewards voor kan ontvangen. Bij elke campagne worden een bepaald aantal tokens beschikbaar gesteld en deze actie loopt tot deze allemaal geclaimed zijn. Wanneer je rechtsboven in een video een groene trofee ziet, betekent dit dat deze video dus onderdeel is van een reward programma.
https://verasity.io/
Integratieplatformen
De integratie vindt plaats op reeds bestaande videoplatformen. Op deze manier kan Verasity gebruikmaken van de populariteit van deze platformen, waardoor Verasity zich ook tegen een goed tempo verder kan ontwikkelen. Op moment van schrijven is de VRA Reward Product Layer al geïntegreerd op volgende platformen:
- Youtube
- Twitch
- Vimeo
- JWPlayer
- Brightcove
- VIDEOJS
- Kalktura
- Flowplayer
Verasity staken
Door je token te gaan staken, beveilig je niet alleen het netwerk, maar kan je hier ook een passief inkomen mee verdienen. Verasity wil hun protocol promoten door gebruikers de kans te geven om tegen een ongezien hoge rente hun tokens te gaan staken. Tot maart 2022 hebben ze maar liefst een rentepercentage van 25.5% per jaar.
Dit betekent dat je elke dag maar liefst 0.07% ontvangt op je huidige tokens. De enige voorwaarde hierbij is een minimum van 10.000 VRA-tokens. Met een maximum van 200 miljoen VRA-tokens, ontvang je dagelijks 140.000 tokens.
https://verawallet.tv/
Tokenomics
Verasity is een ERC20-token met een maximale voorraad van 10.356.527.686 tokens, waarvan er momenteel zo een 6,5 miljard in omloop zijn. Het team heeft een Initial Coin Offering gedaan waarbij de prijs per token verhandeld werd tegen 0.0075 dollar. Op moment van schrijven is deze 0.0716 dollar waard.
De tokens worden als volgt verdeeld:
7,5% – adviseurs van het protocol
2,5% – affiliates
1% – fonds
20% – team
19% – foundation
50% – community
Roadmap
Sinds de start van Verasity in 2017 heeft het team een uitgebreide roadmap op hun officiële website. Deze loopt echter maar tot eind 2021, maar geeft ons een heel goed overzicht van de reeds voltooide ontwikkelingen.
2017: Whitepaper
2018: Private sale VRA
2018: Lancering website
2018: Public sale
2019: Beta testing VRA
2019: VRA staking programma
2019: VeraWallet
2019: Integratie met Youtube, Twitch, Vimeo, Kaltura en Flowplayer
2020: Integratie VRA in grootschalig Aziatisch online videoplatform
2020: Verasity games store
2021: Proof-of-View Smart Contract
2021: Listing meerdere exchanges
De laatste maanden van 2021 staan in het teken van VeraWallet waarbij ze deze optimaliseren. Zo willen ze de transactiekosten minimaliseren, de veiligheid verbeteren en verschillende aanmeldprocedures integreren om het zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Bij elk individueel punt op de roadmap kan je meteen zien welke punten het team reeds heeft voltooid en welke nog op de planning staan.
Team
Verasity heeft een uitgebreid team van experts, maar hebben ook een ijzersterk team van adviseurs die de groei mede mogelijk maken. Wanneer we kijken naar de slaagkansen van een protocol, is het aangewezen om het team te raadplegen. Het team van Verasity heeft jarenlange ervaring in blockchain.
RJ Mark is founder van Verasity. Sinds 1996 is Mark al bezig met het ontwikkelen van hardeware- en softwareproducten voor verschillende platforms. Denk hierbij aan onder andere Android- en IOS-applicaties. Daarnaast heeft hij als succesvolle ondernemer verschillende andere patenten op zijn naam staan en ontwikkelt hij al meer dan 20 jaar producten onder verschillende bekende merken. We kunnen stellen dat Mark met zijn jarenlange ervaring en expertise doelgericht aan de toekomst van Verasity werkt.
David Archer is hoofd van de juridische afdeling. Naast technologie is het juridische aspect ook essentieel. Archer heeft meer dan 30 jaar ervaring in procesvoering in verschillende bestuurs- en juridische aangelegenheden. Hij is dus de aangewezen persoon om van Verasity een succes te maken zonder legale geschillen.
Robert Keogh is de financieel directeur van Verasity. Keogh is financieel expert bij ondernemingen die de focus hebben op digitale media, blockchain en crypto in het algemeen. Verasity is net een protocol die de verbinding maakt tussen digitale media en blockchain, en net daarom is Keogh een belangrijke schakel in het team van Verasity.
Justin Wenczka is Chief Revenue Officer (CRO) en heeft meer dan 10 jaar ervaring in online advertising en de veiligheid hiervan. Tendens laatste jaren is de opkomst van adblockers door de grootschalige advertentiefraude online. Wenczka zal zijn kennis en ervaring gebruiken om het Proof-of-View principe in stand te houden. Dit is als het ware de ruggengraat van Verasity.
Maryam Mahjoub is Chief Marketing Officer (CMO) en heeft in het verleden samengewerkt met Cardano Foundation. Door Flipside Crypto werd ze zelf gezien als één van de top marketeers als het gaat over blockchaintechnologie. Begin 2021 heeft Mahjoub na 9 maanden bij Cardano, de overstap gemaakt naar Verasity.
https://verasity.io/
Concurrentie
Hoewel we voor het eerst kennismaken met Proof-of-View heeft Verasity verschillende concurrenten op de markt. Er zijn reeds verschillende protocollen die zich richten op videostreamingdiensten. Denk hierbij aan Theta Token die een end-to-end infrastructuur bouwen voor een gedecentraliseerde videostreaming. Basic Attention Token (BAT) is een gedecentraliseerd platform waar adverteerders betalen om te mogen adverteren. Zij willen vooral het monopolie van Facebook en Google doorbreken en ervoor zorgen dat makers beter verdienen aan hun eigen content. Hierbij zullen gebruikers ook BAT-tokens ontvangen en maakt dat dit een directe concurrent is voor Verasity.
Een essentieel verschil hierbij is dat Basic Attention Token (BAT) gebruik maakt van een eigen browser, genaamd Brave. Met globaal meer dan 42 miljoen maandelijkse gebruikers kunnen we dit niet onderschatten, maar het is toch nog steeds minimaal vergeleken met videostreamingplatformen zoals gigant Youtube en Vimeo.
Het protocol van Verasity wordt rechtstreeks geïntegreerd in onder andere Youtube. Hierdoor is een externe browser overbodig en kan werkelijk iedereen die gebruikmaakt van deze videostreamingdiensten ook VRA-tokens verdienen. In deze optiek is Verasity onderdeel van een grote adoptie van crypto.
Koers Verasity
Conclusie
Een aantal decennia geleden was er nog geen sprake van het internet. De bron naar informatie was veel beperkter. Vandaag de dag hebben we alle informatie ter beschikking en dienen videoplatformen zoals Youtube en Vimeo, naast entertainment, ook als zoekmachine. Denk aan de vele tutorials of gidsen die we massaal raadplegen. Tech giganten zien ook deze enorme toename in videostreamingsplatformen. Hiervoor vinden veel adverteerders de weg naar deze platformen en kunnen ook de makers hier geld mee verdienen. Een belangrijk aspect hierbij is de onevenredige verdeling waarbij de maker van de content slechts een minimaal percentage krijgt.
Advertenties worden als erg storend ervaren doordat er inmiddels op elk platform, in elke game, in elke applicatie, gebruikgemaakt wordt van advertenties. Deze adverteerders krijgen betaald per view, waardoor advertentiefraude enorm is toegenomen. Zo worden er bijvoorbeeld computerbots ingezet om deze advertentie te bekijken.
Laatste jaren zijn er dan ook steeds meer programma’s ontwikkeld die deze advertenties kunnen blokkeren. Deze ad-blockers worden steeds vaker ingezet omdat de advertenties vaak irrelevant zijn voor de kijker, ze sluiten niet aan bij hun zoekintentie en/of wensen.
Met Verasity worden advertenties zorgvuldig uitgekozen en krijg je zelfs betaald om deze advertenties te zien. Door de integratie in onder andere Youtube kan jij via mainstreamplatformen crypto verdienen waarbij ook de maker van de content zijn eigen werk volledig zelfstandig kan monetariseren. De maker is niet langer afhankelijk van grote partijen zoals Youtube of Vimeo zelf, maar kan deze portalen gebruiken om de betrokkenheid met de community te versterken door ze te belonen wanneer ze de content bekijken.
Thanh Lanh Tran (1989) is de hoofdredacteur van Cryptokopen.nl , sinds 2006 actief op het internet
No Comment