Educatie

Wat is Digitale Renaissance: het NFT-platform voor muzikanten? Uitleg over $VINCI

Digital Renaissance: het NFT-platform voor muzikanten

Digital Renaissance is een NFT-platform dat de culturele sector en entertainment industrie een boost gaat geven in de wereld van de blockchaintechnologie. Artiesten en muzikanten zijn niet langer afhankelijk van grote streamingsplatformen zoals Spotify en Youtube, maar kunnen dankzij Digital Renaissance hun eigen inkomstenstroom bepalen. Dit doen ze onder andere aan de hand van NFT’s om zo hun werk te verkopen en te verhandelen. Naast NFT-integratie in de metaverse voor live concerten en livestreams, is er ook een launchpad waarbij artiesten zelf hun social token kunnen maken om een community op te bouwen. Digital Renaissance is het multidisciplinair NFT-platform voor muzikanten en artiesten.

Wat is The Digital Renaissance?

The Digital Renaissance is het NFT-platform dat NFT’s gebruikt in alle facetten van de blockchaintechnologie om deze te gebruiken om de cultuur- en entertainment business weer te laten schitteren. Het protocol is gebouwd op de blockchain van Polygon omdat het op deze manier snel, betrouwbaarheid en vooral schaalbaar is. De keuze voor Polygon is onder andere door de hoge gas fees in het netwerk van Ethereum, omdat zo The Digital Renaissance niet voor iedereen toegankelijk zou zijn. De motor achter het ecosysteem is $VINCI, de governance-token van The Digital Renaissance.

Inkomstenstroom

De cultuursector en de entertainment business is wellicht de industrie waarbij het genereren van een inkomenstroom het moeilijkste is. Volgens Digital Renaissance genereert de muziekindustrie meer dan 40 miljard dollar aan inkomsten, terwijl de artiest hier zelfs 13% van krijgt. We weten inmiddels al langer dat streamingsplatformen geld verdienen dankzij het creatieve talent van de artiest. Zowel Spotify als Youtube zijn het middelpunt van deze muziekindustrie.

royalty rates spotify

Opkomende en jonge artiesten kunnen het platform wel gebruiken, maar kunnen hier geen inkomen aan verdienen. Dit puur omdat het platform onnodig veel winst neemt en de artiest achterblijft met een minimaal aandeel. Tot op heden stonden artiesten hier ook schaakmat, er was simpelweg geen andere manier om het grote publiek te bereiken. Daarnaast hebben artiesten ook geen invloed op de streamingsdienst. Ze zijn onderhevig aan derde partijen qua regels, wetgeving en zelfs creatieve uitingen.

Een artiest die werk online plaatst op een social media platform, genereert als het ware inkomsten voor het platform, niet rechtstreeks voor zichzelf. Dit platform verkoopt advertentie aan de volgers van de artiest. In ruil daarvoor krijgen ze exposure.

The Digital Renaissance wil dankzij het gebruik van NFT’s en social tokens een nieuwe inkomstenstroom creëren voor de artiest zelf waarbij hij/zij opnieuw de artistieke vrijheid heeft. Bij The Digital Renaissance gaat maar liefst 85% van het opgehaalde geld rechtstreeks naar de maker, dit in vergelijking met 13% bij grote streamingsplatforms. Dankzij de royalties bij NFT’s, kan een artiest bij elke sale van deze muzikale of artistieke NFT ook nog eens een passief inkomen genereren.

Digital Renaissance inkomsten

Digital Renaissance Ecosysteem

NFT’s veroveren elke dag opnieuw de wereld van crypto en tonen ons dat de mogelijkheden eindeloos zijn. We zouden bijna vergeten dat het diverse karakter van NFT ook mogelijkheden biedt in vrijwel alle aspecten van crypto en blockchain. Digital Renaissance wil dankzij NFT’s het hele ecosysteem met elkaar verbinden.

Niet alleen kunnen artiesten hun NFT’s minten en verhandelen, maar denk hier ook aan de metaverse. De metaverse ontwikkelt zich snel en een wereldwijde pandemie heeft ons ook geleerd dat we ook online veel kunnen. We hebben reeds livestream-concerten gehad, maar dankzij de metaverse kunnen we ook virtueel aanwezig zijn bij deze concerten. Door NFT’s te integreren, kunnen we een hele nieuwe werkelijkheid creëren waarbij we virtueel naar een concert gaan, visuele merchandising kopen én zelfs een meet en greet kunnen hebben met onze favoriete artiest.

Er kunnen ook samenwerkingen ontstaan op gaming events, agencies kunnen zich aansluiten bij Digitale Renaissance en artiesten kunnen hun eigen social token lanceren om hun community verder op te bouwen.

NFT marketplace

De marketplace zal de centrale plaats worden van het ecosysteem. Hier wordt exclusief materiaal aangeboden in de vorm van NFT’s die verhandelbaar zijn op basis van het native token $VINCI. Naast exclusieve tracks, video en animatie, zal je hier ook NFT-art vinden. Met de ontwikkeling van de metaverse, zullen hier ook digitale concerten en livestreams plaatsvinden. Krijg dankzij bepaalde NFT’s toegang tot een exclusief digitaal concert, livestream of podcasts met jouw favoriete artiest. De lancering van deze NFT-marketplace is voorzien voor het 2de kwartaal van 2022.

Launchpad

Om de verbintenis aan te gaan met de fans en community, kunnen artiesten en kunstenaars in de toekomst ook hun eigen native token lanceren bij The Digital Renaissance. We zien steeds vaker dat deze social tokens populair zijn en dat steeds meer artiesten de weg vinden naar de blockchaintechnologie om hun eigen inkomstenstroom te bepalen.

De launchpad zal enkel te gebruiken zijn met de native token $VINCI en biedt tal van mogelijkheden:

  • Exclusieve toegang
  • Deelname IDO’s
  • Verschillende korting
  • Grote kans op toegang pre-sales

Gedurende het hele jaar 2022 focust het team op de lancering van het launchpad alsook de NFT-marketplace. Het protocol staat nog in de kinderschoenen, maar is veelbelovend dankzij hun ambitieuze roadmap. Het team zal in kwartaal 3 van 2022 de Beta testversie lanceren van deze launchpad.

$VINCI

$VINCE is een ERC20-token en native token van het platform en ook de motor van het ecosysteem. Let op dat Polygon de tokenstandaard is, maar dat Polygon een layer 2 blockchain is gebouwd op Ethereum. Daarom hebben tokens in het netwerk van Polygon ook de ERC20-standaard, maar niet de hoge gas fees. $VINCE is naast governance-token van het protocol ook het betaalmiddel die handel in deze NFT’s mogelijk maakt.

Er is een totale voorraad van 500 miljoen tokens die wordt verdeeld volgens onderstaand diagram:

tokenomics digital renaissance

Utility

$VINCI is een multidisciplinair governance-token, aldus het team. Dit betekent dat je met het VINCI-token recht hebt op alle functionaliteiten op het platform, en dat zijn er een hele hoop. Hieronder zie je een overzicht van de mogelijkheden:

  • Airdrops
  • Korting
  • Events
  • Premium NFT-sales
  • Staking
  • Launchpad
  • Voting

Roadmap

Digital Renaissance staat nog in de kinderschoenen, pas in kwartaal 4 van 2021 werd de website gelanceerd. En nu al, januari 2022, zijn er tal van geïnteresseerden die niet kunnen wachten om deel te nemen aan deze revolutie. Hun roadmap is ambitieus, maar hieronder bekijken we de grootste mijlpalen.

Token Sale

De eerste token sale vindt plaats op 12 februari 2022 waarbij de minimumwaarde 200 dollar is en de maximumwaarde 2.000 dollar. De prijs van $VINCE tijdens deze token sale is 0,026 dollar per token. Let op dat gedurende een periode van 2 maanden jouw tokens worden vastgehouden en deze nadien gradueel worden vrijgegeven. Dit gedurende 4 maanden, met elke maand 16,25%. Pas na een half jaar heb jij toegang tot al jouw tokens.

CEX & DEX – 2022 Q1

Digital Renaissance wil zowel een Centrale Exchange (CEX) lanceren als een Decentrale Exchange (DEX). Hiermee wil het team zoveel mogelijk mensen de toegang bieden tot het platform. Zowel liefhebbers van DeFi als sceptici van DeFi kunnen investeren in deze muzikale en culturele NFT’s.

Cross-chain interoperability – 2022 Q1

Universele interoperabiliteit is nog steeds geen opgeloste zaak. Elke blockchain heeft een eigen tokenstandaard en een eigen netwerk. Dit betekent dat het enkel mogelijk is om tokens, en dus ook NFT’s, te verzenden naar andere blockchains door het gebruik van een bridge. Dit is onnodig complex en daarom is er nood aan interoperabiliteit waarbij tokens en NFT’s vrij kunnen bewegen doorheen verschillende blockchains en netwerken. Cross-chain interoperability staat dus ook hoog op de agenda bij het team, voor het eerste kwartaal van 2022.

NFT-marketplace – 2022 Q2

Deze NFT marketplace zal het hart zijn van Digital Renaissance. Hier kunnen artiesten hun werk tentoonstellen en verhandelen tegen een prijs die zijzelf bepalen, zonder inmenging van streamingsplatform en of derde partijen. Naarmate bekende en grotere artiesten te vinden zijn op het platform, zal het aanbod in artiesten en dus ook in NFT’s toenemen en het ecosysteem ook verder groeien.

Digital Renaissance Roadmap

Artiesten

Het team bestaat uit grote namen uit de muziekbranche die gewerkt hebben met grootse namen en grote organisaties. Denk hierbij aan Amsterdam Dance Event, Amsterdam Open Air, maar ook met Heineken, Red Bull en veel meer. Zij hebben in het verleden al heel veel artiesten geboekt, waarvan ze hopen dat ook zij allemaal gebruik gaan maken van Digitale Renaissance, waaronder:

  • Charlotte de Witte
  • DJ Harvey
  • Fritz Kalkbrenner
  • Laurent Garnier
  • Sven Väth
  • Trentemøller

Wanneer deze grote namen de weg vinden naar platformen als Digital Renaissance, zullen veel artiesten volgen. Door de integratie van NFT’s en de kans op een passief inkomen, zijn de mogelijkheden voor zowel artiest als fan eindeloos.

Het belang van social tokens

We zien steeds meer ontwikkelingen waarbij individuen en artiesten hun eigen community willen opbouwen, los van grote centrale platformen die te veel macht hebben. Het zijn de content creators die het grote publiek naar een platform brengen, maar desondanks, zijn zij onderhevig aan de regels en wetgeving van het platform. Het is ook platform dat royaal geld verdient ten koste van deze artiesten. Het monetariseren van het eigen werk is topprioriteit en dat verklaart ook de toenemende interesse in social tokens zoals Rally Network.

Digital Renaissance gaat een stap verder. Via de launchpad kunnen creators hun eigen tokens lanceren, maar dit alles doen ze in een divers ecosysteem waarbij NFT’s geintegreerd worden in de metaverse, waarbij je kan handelen via zowel een decentrale als een centrale exchange én uiteraard een NFT marketplace waar jij al de tracks en videos kan vinden van jouw favoriete artiest.

Team

Het team is essentieel bij een goed project. Hun expertise en ervaring zijn vaak doorslaggevend of een project al dan niet slaagt. Digital Renaissance heeft meer dan 14 teamleden, waarvan we hier 3 pioniers bespreken.

Brett Voorzaat is CEO van Digitale Renaissance en heeft verschillende jaren ervaring met culturele instellingen, NGO’s, start-ups, verschillende muziek labels en evenementen. Sinds 2017 is hij actief op de cryptomarkt en slaat op deze manier de brug tussen culturele activiteiten en de blockchaintechnologie.

Maarten Pordon is Music Director en met meer dan 20 jaar ervaring zeker geen vreemde in de muziekindustrie. Hij is hoofdboeker van De Marktkantine, de grootste electro-dansclub in Nederland. Daarnaast heeft hij ook nog een eigen bookings agency genaamd Making Patterns die verschillende nationale en internationale artiesten vertegenwoordigt.

digital renaissance team

Nick Zoutendijk heeft als Creative Director een belangrijke positie bij de ontwikkeling Digital Renaissance. Hij heeft meer dan 10 jaar ervaring in het ontwikkelen van brand identities en visual artwork, dit voor verschillende grote internationale klanten waaronder Heineken, Netflix, Rituals, Pepsi en meer.

Koers Vinci

Conclusie

Streamingsplatformen hebben het steeds moeilijker nu artiesten en content creators alternatieven hebben om hun eigen inkomstenstroom weer te bepalen. Naast het feit dat jonge en nieuwe artiesten onvoldoende inkomsten verdienen via deze grote platformen, is het zelfs voor grote artiesten niet langer rendabel. Ze krijgen slechts 13%, terwijl deze streamingsplatformen forse bedragen verdienen dankzij de artiesten. Dit is ook de reden waarom social tokens al langer populair zijn.

Digital Renaissance maakt gebruik van de technologie van NFT’s, zodat ook jonge artiesten hun tracks en videobeelden kunnen verhandelen als NFT. Op deze manier kunnen ze de verbinding aangaan met hun community, zonder inmenging van externe partijen. Hierdoor krijgen ze ook opnieuw artistieke vrijheid en bepalen ze zelf tegen welk prijs ze hun NFT’s verhandelen. Naast de initiële verkoopprijs, zijn er tal van mogelijkheden om een passief inkomen te genereren voor zowel de artiest als de fan.

digital renaissance timeline

Het platform van Digital Renaissance is divers en speelt in op alle laatste nieuwe ontwikkelingen. Zo heeft het naast een NFT-marketplace ook aandacht voor de metaverse waarbij deze muzikale NFT’s geïntegreerd kunnen worden én heeft het ruimte voor alle artiesten om hun eigen social token te lanceren dankzij het launchpad. Digital Renaissance staat nog maar in de kinderschoenen, maar hun roadmap is erg ambitieus. Het team heeft voldoende ervaring en expertise aan boord, om muzikale NFT’s echt op de kaart te zetten. We zien dan ook benieuwd naar de toekomst van Digital Renaissance!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.