Speel jij al games die op de blockchain draaien? Ook als je hier nog niet mee bekend bent, kan dit een interessant artikel voor je zijn. We gaan je namelijk vertellen welke blockchain games je in de gaten moet houden. Wij geloven dat deze games in de toekomst ontzettend populair gaan worden. Voordat we je vertellen om welke games het gaat, vertellen we eerst waarom blockchain games op dit moment zo populair zijn!
Waarom zijn blockchain games zo populair?
Onlangs hebben veel blockchain games hun intrede gedaan in de wereld. Van het vroege NEOworld, BTC miner, Yundoulong, tot het komende Phantam Galaxies. Ontzettend veel mensen zijn overweldigd en willen het liefst alle spellen spelen.
We zouden ons daarom kunnen afvragen hoe het komt dat blockchain games zo populair zijn. Er zijn immers ook genoeg spellen die centraal gedraaid worden. Sterker nog: de meeste games worden gewoon centraal gedraaid.
Voordat we je vertellen wat de blockchain games zijn die je in de gaten moet houden, vertellen we je eerst graag waarom blockchain games zo populair zijn, en wat de voor- en nadelen hiervan zijn.
Geen monopolie van de industriereuzen
De traditionele game-industrie, Microsoft, Blizzard, Nintendo, NEXON1 en andere gigantische game-bedrijven bezetten meer dan 70% van het marktaandeel van de gehele game-industrie.Â
Het is juist vanwege het bestaan van deze gecentraliseerde reusachtige bedrijven die markt kunnen monopoliseren en operationele beslissingsbevoegdheid, waardoor het voor de meeste kleine en middelgrote game-ontwikkelaars moeilijk is om succes te behalen. Ook hebben veelvuldig plagiaat, inbreuk, grijze gebieden en andere verschijnselen de welvaart en ontwikkeling van de game-industrie beperkt.
Voor blockchain games is er nog veel ruimte. Men maakt zich niet druk om het monopolie, maar om hoe ze het grondgebied kunnen uitbreiden en hoe de taart groter te maken is. Ontwikkelaars hoeven zich daarom niet druk te maken om de zaken die er niet toe doen. In plaats daarvan kunnen ze volledig hun creativiteit kwijt binnen het ontwikkelen van spellen. En dat komt de gebruikers alleen maar ten goede.
De rechten van de spelers zijn beter gewaarborgd
De traditionele game-industrie is een gecentraliseerde industrie en game-ontwikkelaars hebben onbeperkte rechten.
Om meer winst te maken, zullen spelontwikkelaars hun best doen om gebruikers toe te staan cryptocurrencies van de gebruiker ‘op te waarderen’. Door de onbeperkte rechten van spelontwikkelaars zijn spelactiva ondoorzichtig, hebben spelactiva weinig omloop en worden spelregels naar eigen smaak gewijzigd.Â
Spelers zijn altijd in het nadeel wanneer zij worden geconfronteerd met spelontwikkelaars: met in-game valuta kan worden gespamd, en ontwikkelaars kunnen uitrusting en in-game valuta naar believen in fasen aanpassen om het doel van voortdurende consumptie door spelers te bereiken. Spelers creëren een hoge waarde, maar krijgen slechts een laag rendement en geen bescherming van rechten en belangen.Â
Ontwikkelaars kunnen servers om verschillende redenen sluiten en personages willekeurig uit het spel verwijderen. Ontwikkelaars in een bedrijfstak waar geen regels en onvolmaakte beperkingen bestaan, bepalen hun recht van spreken.
Voor blockchain games is er geen dergelijke zorg, omdat een van de belangrijkste kenmerken van blockchains de transparantie is. Daarnaast wordt een blockchain niet door een autoriteit beheerd. In plaats daarvan is het gehele netwerk van de blockchain verantwoordelijk voor het bepalen en naleven van de regels. Ook zijn spelers daadwerkelijk de eigenaar van de voorwerpen die ze in een game bezitten. Dit komt doordat blockchain games gebruik maken van NFT’s.
Natuurlijk, de huidige blockchain games zijn nog steeds in de vroege stadia van de industrie, en er zijn nog veel problemen die dringend moeten worden opgelost. Laten we daarom ook eens kijken naar de problemen en nadelen van blockchain games op dit moment.
De rechten van de ontwikkelaar zijn niet beschermd
In 2017 werden CryptoKitties, gebaseerd op de onderliggende technologie van Ethereum, plotseling populair. Spelers betaalden Ethereum om elektronische huiskatten te adopteren, vrij te fokken en te verhandelen, en geld te verdienen om deze katten te verkopen aan andere spelers.
Door de populariteit van CryptoKitties zijn er echter in slechts enkele maanden tijd honderden soortgelijke spellen over de hele wereld gelanceerd. Denk bijvoorbeeld aan spellen waar mensen honden, konijnen of mensen konden fokken. Er waren zelfs spellen waar mensen presidenten konden fokken en verkopen. Het probleem is dat er geen copyright-rechten gelden op een blockchain.
Dit brengt natuurlijk voordelen met zich mee, want het zorgt ervoor dat iedereen zijn creativiteit kwijt kan. Een nadeel is dat makers van games niet beschermd worden door wet- of regelgeving.
De continuïteit van het spel is niet gewaarborgd
Dit komt vooral omdat de meeste grote blockchains die momenteel in de industrie online zijn, zijn gepositioneerd voor brede, multi-chain toepassingsscenario’s. De onomkeerbare tijd van block commit-transacties ligt tussen 1 s-60min, en de onomkeerbare vertragingsomgeving van het internet zelf overlapt met zijn netwerkreactiesnelheid. Het voldoet bij lange na niet aan de milliseconde-eisen die de verwerking van traditionele spelen stelt aan frequente hoge concurrency en continue tijdigheid.
Het is daarom belangrijk dat er kwalitatief goede blockchains in de markt komen die speciaal zijn gemaakt voor games. Een blockchain als Ethereum is in eerste instantie nooit gemaakt om spellen op te laten draaien. Daarom zul je merken dat er soms fouten in de spellen zitten, al komt dit niet per se door het spel. Het probleem zit hem in de meeste gevallen in de blockchain.
Ontwikkelaars hebben de kosten niet in de hand
Momenteel zijn veel spellen afhankelijk van andere openbare blockchains voor de ontwikkeling. Hoewel veel platforms niet van ontwikkelaars verlangen dat zij exploitatiekosten betalen, brengen zij over het algemeen transactiekosten in rekening aan deelnemers aan het spel.
Laten we Cloud Doulong als voorbeeld nemen: in het spel zijn alle transacties van spelers gebaseerd op toegang tot ether. De ontwikkelaar is ook zeer vriendelijk voor de speler en rekent geen andere kosten dan Drake. De speler is echter in het spelproces, maar moet een aantal vergoedingen aan miners betalen voor de geboorte, het oproepen, het ontwapenen van ‘drakengevechten’, etc. Deze worden allemaal in rekening gebracht door het Ethereum platform, en deze kosten kunnen ontzettend hoog oplopen.
Soms moeten gebruikers tot honderden dollars aan transactiekosten betalen om van de blockchain gebruikt te kunnen maken. Dat is niet alleen vervelend voor crypto traders, maar ook voor mensen die blockchain games willen spelen. Er zal dus nog het een en ander veranderd moeten worden voordat deze industrie optimaal werkt.
Deze 5 blockchain games moet je in de gaten houden!
Nu weet je waarom blockchain games zo ontzettend populair aan het worden zijn. Steeds meer mensen kiezen ervoor om een game te spelen die op de blockchain draait. Toch heb je ook kunnen lezen er nadelen kleven aan dit soort games.
Laten we nu eens gaan kijken naar de blockchain games die je volgens ons in de gaten moet houden. We raden deze games niet alleen aan omdat het leuke spellen zijn, maar ook omdat we geloven dat de NFT’s van deze games in de toekomst veel waard zouden kunnen worden. Dit biedt natuurlijk geen garantie, en daarom is het belangrijk om altijd zelf onderzoek te doen.
Big Time
Big Time is een rollenspel dat snelle actiegevechten, een groot avontuur, de mogelijkheid om NFT’s te verzamelen, combineert. We zullen dit alles te zien krijgen via een reis waarbij we personages zullen ontmoeten die zeer belangrijk zijn voor het verhaal. Onze rol als spelers zal zijn om de tijdlijn te redden. Nu zullen we zien hoe dit spel werkt en wat het verhaal ervan is.Â
Big Time is bedacht door Ari Meilich, de medeoprichter en voormalig CEO van het metaverse Decentraland. Aan de andere kant is de spelontwerper Thor Alexander. Dit spel werd het eerste actie videospel voor PC met de eigenschap gebaseerd te zijn op Blockchain en NFT.
De lancering van het spel door NFT was een succes, want alle tokens waren in minder dan 10 seconden verkocht. De tokenverkoop vond plaats op 22 juli van 2021. Na de verkoop verklaarde het bedrijf dat het vier sets NFT’s had, waaronder VIP early access passes, cinematic moment NFT’s, een verzameling mysterie dozen bekend als “Spacetime Postcards”, en exclusieve high-concept kunst.
Het bedrijf achter de ontwikkeling van dit spel is Big Times Studios, gevestigd in Los Angeles. Het belangrijkste doel dat het bedrijf nastreeft, is om videospelletjes op basis van cryptocurrency naar een algemeen en breder publiek te brengen.
Hoe werkt Big Time?
Big Time heeft een systeem dat spelers in staat stelt om hetzelfde personage in meerdere klassen te levelen, terwijl ze ook de gewenste klasse kunnen veranderen. Tot nu toe zijn er drie klassen. Dit zijn Warrior, Chronomancer en Shadowblase. Het spel voert spelers door tijd en ruimte om beroemde figuren uit de geschiedenis te ontmoeten.
De hoofdmissie is gebaseerd op het ontmaskeren van een mysterieuze dreiging die de muren van de tijd neerhaalt en de geschiedenis op onverwachte manieren in elkaar doet storten. Alles wordt beleefd via een online spel waarin honderden spelers zich samen een weg door Big Time kunnen banen.
Elke speler kan een beloning verdienen. Naarmate het spel vordert, kunnen spelers allerlei nieuwe uitrustingen, mounts, huisdieren, spelersrangen en titels krijgen. Wat het economisch systeem van het spel betreft, kunnen we buiten Big Time zeldzame voorwerpen vinden die kunnen worden verhandeld, verhuurd of verkocht aan andere spelers.
Deze voorwerpen met een hoge waarde kunnen door spelers worden gevonden. Om dit beter te begrijpen, kunnen we het beste een voorbeeld nemen: als een speler een eindbaas in een kerker doodt, kan de winnaar een NFT winnen. Er zij op gewezen dat NFT’s alleen cosmetische voorwerpen zullen zijn die kunnen worden ingewisseld voor cryptocurrencies en fiat valuta. Daarnaast bevat het spel ook non-fungible voorwerpen, zoals uitrusting, waarmee je meer macht krijgt in het spel. Deze uitrusting kan niet worden ingewisseld voor cryptocurrencies of fiat geld.
Axie Infinity
Axie Infinity is een spel ontworpen naar het voorbeeld van de zeer bekende Pokémon en Cryptokitties games. Het is een community-based spel dat op Ethereum draait. Dit spel is ontworpen door de firma Sky Mavis in het midden van 2018. Eenvoudiger gezegd is het een digitaal kaartspel met dieren die je moet grootbrengen: ze worden Axies genoemd.
Deze zijn verschillend van elkaar en hebben hun eigen specifieke technieken en v
aardigheden. Je zult dan tegen andere spelers moeten spelen om tokens te winnen die AXS worden genoemd: het utility token van het spel.
Hoe werkt Axie Infinity?
Het spel Axie Infinity werkt volgens het play-to-earn model. Simpel gezegd: je moet spelen om AXS te winnen. Om dit te doen, is het mogelijk om deel te nemen aan PVP-gevechten. Aan het eind van deze gevechten verdien je AXS van de Axie die je hebt verslagen. Bovendien kun je je kweekvaardigheden tonen door een paar Axies groot te brengen, en ze dan te verkopen zodra ze game ready zijn.
Aan de andere kant is het nog steeds mogelijk om Small Love Potion SLP tokens te kweken. Wissel ze dan in voor Ethereum of Bitcoin bij een betrouwbare exchange. Nog interessanter is dat je game governance rechten kunt verdienen. Doe hiervoor mee aan de Ready Player quest om een land in het Axie spel en de AXS governance token te verdienen.
Aangezien de AXS gebaseerd is op de digitale munteenheid Ethereum, is de waarde van de AXS bovendien nauw verbonden met de schommelingen van de ETH-markt. Het is dus mogelijk om AXS indirect via Ethereum te verhandelen met een platform als Bitvavo.
Avontuur
Het avonturenspel is vrij eenvoudig te begrijpen op Axie infinity. In het avontuur speltype, zul je moeten vechten tegen het beest genaamd “Chimera”. Als je vliegt of van het ene level naar het andere gaat, krijg je nieuwe en uiterst waardevolle schatten. Dit kan je in staat stellen om je leger van assen te versterken.
Je zult op deze manier evolueren tot je in de buurt van Chimera komt. Als je er schade aan toebrengt, krijg je ook een schat. Je NFT’s (Axies) worden nog zeldzamer en daardoor interessanter om te verkopen, of goede exemplaren voor het fokken.
PVP-gevecht
PVP-gevecht is een soort arena gevecht. Je moet je onderscheiden van de massa en de wedstrijden winnen. Eenvoudiger gezegd: je neemt het om beurten op tegen andere strijders en hun Axies. Je moet schade toebrengen aan hun dieren om de wedstrijden te winnen. Hoe meer duels je wint, hoe meer AXS-prijzen je verdient. Als je het einde van de wedstrijd haalt, win je al het geld en kun je je in-game items upgraden.
Fokken van Axies
Het fokspel is waarschijnlijk het eenvoudigst. Het hangt sterk af van de evolutie van de Axies die je bezit in de gevechts- en avonturenspellen. Je moet Axies gebruiken om nieuwe dieren te maken. Des te beter jouw Axie is, des te beter de kinderen van deze Axies zullen worden.
Het doel is om een krachtige Axie te maken die interessant genoeg is voor andere spelers, zodat je de mogelijkheid hebt om Axies te verkopen. Je hebt ook de mogelijkheid om een hele Axie-fokkerij op te zetten. Niets houd je tegen om Axies te verzamelen voor doorverkoop. Dus doe je best om je assen te onderscheiden van de rest op de markt zodat je veel geld kunt verdienen met de verkoop van deze digitale diertjes.
Origin of Species
Cradles: Origin of Species is een MMORPG met een game-to-earn-methode om te winnen. De wereld van Cradles biedt een hoofdstad en een avonturenzone. In deze avonturenzone kunnen spelers alle wezens vinden die nu in het echt uitgestorven zijn. Spelers kunnen grondstoffen verzamelen en voorwerpen maken en verhandelen. Nog interessanter is dat zij het lichaam van een dinosaurus kunnen overnemen en de wereld vanuit zijn perspectief kunnen ervaren.
Niet lang geleden heeft deze game bij een ICO $1,2 miljoen ontvangen van Animoca Brands, Huobi Ventures en verschillende andere investeringsgroepen. Het ontwikkelingsteam zal de investering gebruiken om zijn MMORPG van de volgende generatie op te bouwen met zijn dynamische NFT’s en stervende gaming-wereld. Hoe dat laatste precies zit, leggen we je nu uit.
Hoe werkt Cradles: Origin of Species?
Spelers spelen de rol van een Newman die in het Trias-tijdperk is geboren. Spelers moeten DRPC-fiches gebruiken om kristallen en andere accessoires te kopen. De kristallen worden vervolgens gebruikt om NFT op te waarderen. Bovendien hebben zij TimeSpaceSand nodig om door tijd en ruimte te reizen, verschillende werelden binnen te gaan en het verleden of de toekomst te bezoeken. Spelers gebruiken deze lopers ook om werelden te regeren.
Vanuit het perspectief van het spel moeten de spelers twee halfgoden tegenhouden die de wereld aan het vernietigen zijn. Plaguer infecteert levende wezens, terwijl Disaster aardbevingen en veranderde weerpatronen veroorzaakt. De beschaving in het spel zal zich ontwikkelen zodra de spelers een bepaald niveau van bestuur bereiken, zoals het bouwen van steden en het verkrijgen van nieuwe technologieën zoals windmolens en waterraderen.Â
Door de vooruitgang van de spelers op het gebied van technologie en bestuur, zullen de spelwerelden vooruitgaan door middel van tijdperk progressie, zoals van het Trias-tijdperk naar het Jura-tijdperk.
Tijdens het spel vervliegt de energie van de gekochte tijdkristallen langzaam. De energie wordt in het blok opgeslagen naar gelang van het tempo waarin de tijd in die wereld verstrijkt. Wanneer spelers een compleet nieuwe wereld betreden, worden de dingen supergevaarlijk en kan een kristal heel snel zijn kracht verliezen. Spelers hebben echter ook de kans om in deze gevaarlijke werelden superkrachtige voorwerpen en NFT’s te vinden.
Cradles stelt spelers in staat om One World te verwerven. Deze planeten of werelden bestaan in zeldzame voorwerpen, die zij ruimtekisten noemden. Spelers die dit item hebben kunnen een nieuwe wereld creëren waar de tijd op nul zal beginnen. In deze wereld kunnen spelers grondstoffen verwerven, leren hoe ze huizen moeten bouwen, goederen verhandelen, enz. Nadat spelers hun eigen One World hebben gecreëerd, kunnen ze de ‘projection mode’ inschakelen en andere spelers deze nieuwe wereld laten ontdekken vanuit de hoofdwereld. Dankzij een concept dat Mod Slots heet, kan elke wereld een ander spelmechanisme hebben, variërend van verhaalmechanica tot overlevings- of gewoon spelmechanica.
SpaceY en Star Atlas
Je krijgt van ons nog een extra bonus-game in dit artikel! SpaceY en Star Atlas zijn spellen die veel op elkaar lijken en daarom in één adem te noemen zijn. We vertellen je graag meer over beide games, zoals de overeenkomsten en verschillen.
SpaceY 2025 gaat over de fictieve migratie van de mensheid naar de ruimte en speelt zich af tijdens een vestigingsmissie daarheen. In het spel kunnen spelers virtuele creatieve rollen aannemen en helpen bij de ontwikkeling van een ecosysteem voor mensen op Mars, waarbij veel gebruik wordt gemaakt van NFT’s als spelmateriaal.
In het spel kunnen spelers verdedigingswerken bouwen voor hun huizen, NFT’s verzamelen en deelnemen aan een reeks missies in het spel om hun rangorde te verbeteren. Elke maand worden nieuwe maps aan het spel toegevoegd en 80% van de opbrengst van het spel wordt toegevoegd aan een cumulatieve prijs die de top 10% van de spelers kan verdelen.
De kern van dit alles is het eigen SPAY-token van het ecosysteem dat zal worden gebruikt voor stemdoeleinden. Met het token kunnen spelers meebeslissen over de richting van het spel, evenals de protocollen voor het delen van beloningen.
Star Atlas, daarentegen, houdt zich meer bezig met het te gelde maken van virtuele ruimten. Daarom kunnen spelactiva worden omgezet in wettig betaalmiddel. Bovendien kunnen de spelers zich bezighouden met een aantal activiteiten om beloningen te verdienen, zoals bouwen, mijnbouw, olieraffinage, enz.
Er is ook de mogelijkheid om virtuele beroepen te kiezen binnen het Star Atlas universum die spelers van inkomsten zullen voorzien. Hoe gevaarlijker de baan die de spelers kiezen, hoe groter de beloning zal zijn. De spelers zullen ook in drie kampen worden verdeeld en er zullen vrij vaak aanvallen/raids plaatsvinden.
Wanneer sterrenschepen vechten, kunnen de winnaars de buit van de verliezers meenemen en vernietigen, en als het schip van een speler wordt vernietigd, worden ook alle bijbehorende bezittingen vernietigd. Al deze activa, met inbegrip van bemanningsleden, land, uitrusting, etc. worden door een NFT vertegenwoordigd. Deze NFT vormen, samen met de twee in-game tokens, ATLAS en POLIS, het economisch systeem van het spel.
Wanneer spelers in-game items en grondstoffen verzamelen, kunnen deze worden verkocht voor ATLAS tokens op de gedecentraliseerde marktplaats van het spel.
Phantom Galaxies
Blowfish Studios en Animoca Brands hebben niet lang geleden de eerste beelden getoond van hun aankomende actie-ruimte-game Phantom Galaxies. In deze pre-beta beelden zag je de snelle actie als ruimteschepen veranderen in mecha’s, vijanden aanvallen en transformeren om inkomende raketten te ontwijken. Het spel moet in de loop van 2022 te spelen zijn voor fans van blockchaingames.
Sinds de aankondiging van het spel is er nog maar weinig informatie naar buiten gekomen. Toch zullen mecha fans blij zijn te weten dat ze beelden van het spel hebben laten zien tijdens een recente AMA. Gamers die houden van Mech Warrior, Armored Core, Front Mission of Titanfall zullen waarschijnlijk houden van wat Blowfish Studios aan het doen is. Gigantische robots in de ruimte, transformerend in ruimteschepen, vechtend tegen nog grotere ruimteschepen.
Het spel draait om mecha’s, want de spelers moeten menselijke kolonies in de ruimte beschermen. Spelers kiezen een ranger en een gemechaniseerde starfighter om te vechten tegen Sha’Har, een mysterieuze en vijandige beschaving. Mechs kunnen op de grond vechten, transformeren en dan ook in de ruimte vechten. Spelers kunnen hun mechs en ruimteschepen aanpassen, en het ziet ernaar uit dat alle mechs, schepen, avatars en uitrusting NFT zullen zijn.
Net zoals ieder spel op de blockchain kun je de NFT’s in het spel zelf gebruiken, maar het is natuurlijk ook mogelijk om de NFT’s veel geld waard te laten worden, om zo vervolgens later met winst te verkopen. Je zult niet de eerste zijn die veel geld verdient aan het verkopen van gaming-NFT’s.