Daarom zijn er ook genoeg cryptoprojecten die actief zijn op social media. We vertellen je in dit artikel welke social media kanalen belangrijk zijn voor cryptoprojecten. Zo weet je precies waar je moet zijn wanneer je meer wilt weten over een cryptocurrency. Ook gaan we in op de invloed van social media op crypto en vertellen we je wie de grootste crypto-influencers zijn die je op social media kunt vinden.
Het team van een cryptocurrency wil zijn volgers graag op de hoogte houden van alles wat er gebeurt. Dat kunnen zien doen op hun website, maar doen dat in de meeste gevallen op social media. Hieronder vertellen we je van welke social media kanalen grote crypto projecten gebruik maken. We zullen je ook zeggen welke kanalen belangrijk zijn dan de andere.
Facebook
Bijna iedereen heeft wel een account bij Facebook. Toch wordt dit kanaal vaak het minst gebruikt door cryptoprojecten. Ze zijn hier wel actief, maar een stuk minder dan op bijvoorbeeld Telegram of Discord.
Dit komt mede doordat de doelgroep die men wil bereiken het minst actief is op Facebook. Het zijn namelijk voornamelijk jongeren, en die zijn eerder te vinden op andere social media kanalen. Ook is het vaak lastig voor cryptocurrencies om advertenties te plaatsen op Facebook, omdat dit aan strenge regels is voorzien.
Vrijwel ieder cryptoproject heeft een Twitter-account, waarop ze al hun updates posten. Het gaat dan wel over de belangrijkste updates. In de meeste gevallen worden hier niet álle ins-en-outs geplaatst. Het gaat in de meeste gevallen over wat meer oppervlakkige informatie. Toch wordt er wel vaker gebruik gemaakt van Twitter dan van Facebook.
De meeste crypto analisten maken overigens wel gebruik van Twitter. Zij plaatsen hier hun bevindingen op om het te kunnen delen met de buitenwereld. Je zult dus actief moeten zijn op Twitter om dit soort discussies te kunnen volgen. Daarbij kan het ook erg leerzaam zijn om mee te doen aan bepaalde discussies. Zo leer je meer over een project en kun je achter inzichten komen waar je nog niet eerder aan gedacht had.
Instagram is waarschijnlijk een van de meest populaire social media platforms van deze tijd. En dan voornamelijk onder jongeren. Daarom zie je dat de meeste cryptoprojecten ook actief zijn op Instagram.
Toch wordt er vaak op Instagram minder gedeeld dan op andere social media kanalen. Dit komt mede door de beperkte vorm van informatie delen. Alles moet doormiddel van een foto of video worden gedeeld, en dat is voor veel cryptocurrencies niet de ideale oplossing. Ook hier geldt dat het vaak lastig is om te adverteren.
Het is duidelijk dat Reddit anders is dan de meeste andere kanalen. Reddit is namelijk voornamelijk een forum waar mensen een discussie met elkaar aangaan. Daarom gebruiken veel cryptoprojecten Reddit om met de gemeenschap in gesprek te gaan. Ook kunnen gebruikers hier vragen stellen aan andere gebruikers, of aan teamleden achter het project.
Wanneer je jezelf tot de community van een cryptocurrency beschouwd, is het zeker aan te raden om ook actief te zijn op Reddit.
GitHub
GitHub wordt natuurlijk gebruikt voor het delen van code. Omdat blockchains en cryptoprojecten open-source zijn, deelt het team van een cryptocurrency graag hun code met het publiek.
Wanneer je kennis hebt van coderen, kan GitHub een goed hulpmiddel zijn om te bepalen of een cryptoproject kans van slagen heeft. Je kunt het dus een onderdeel maken van je fundamentele analyse.
Telegram
Het belangrijkste social media kanaal voor cryptocurrencies is zonder enige twijfel Telegram. Doordat je hier een anoniem account kunt aanmaken, is het erg populair onder cryptofanaten.
Veel cryptoprojecten starten hun community op Telegram, en houden ze hier op de hoogte van alles wat er speelt. Wanneer je als eerste alles te weten wilt komen over een project, is het belangrijk om lid te worden van het Telegram-kanaal en de Telegram-groep van een cryptocurrency.
Ook kun je hier vragen stellen aan andere leden van de community, of aan teamleden achter het project. Een cryptocurrency zonder Telegram-groep bestaat vrijwel niet. Het is daarom belangrijk dat je hier bekend mee bent wanneer je een crypto trader bent of graag wilt zijn.
Discord
Net als bij Telegram wordt de community achter een cryptocurrency vaak via Discord op de hoogte gehouden. Hier kan het team achter een coin verschillende kanalen aanmaken, waar je jezelf aan toe kunt voegen.
Wanneer je achter een project staat en graag op de hoogte gehouden wil worden van alles wat er speelt, is het raadzaam om een Discord-account te hebben. Zo wordt je onderdeel van de community en ben jij een van de eerste die nieuwe ontwikkelingen te horen krijgt.
YouTube
YouTube is voor de meeste cryptoprojecten niet het belangrijkste platform. Vrijwel ieder project heeft een kanaal op YouTube, maar gebruiken dit niet zo vaak als bijvoorbeeld Twitter of Telegram.
Toch kan er wel veel handige informatie via YouTube worden gedeeld. Zo maken cryptobedrijven vaak informatieve video’s met uitleg over hun project. Hierdoor is het makkelijk om informatie op te doen en te verwerken.
Je ziet hier vaak een verschil tussen serieuze en minder serieuze projecten. Wanneer een cryptoproject een YouTube-kanaal heeft met veel informatieve informatie, wordt het vaak als een serieus project beschouwd. De minder serieuze projecten, ook wel pump-en-dump coins genoemd, hebben vaak geen of een leeg YouTube-kanaal.
Mark Zuckerberg kondigde een tijdje geleden al aan dat hij van plan is een eigen crypto te ontwikkelen, genaamd Libra. Deze digitale munt zal sociale media en de cryptosfeer met elkaar verbinden.
De relatie tussen cryptocurrencies en sociale media gaat echter verder dan deze opmerkelijke verbanden. Sociale-mediaplatforms hebben Bitcoin op vele manieren beïnvloed – en dat mag geen verrassing heten als je begrijpt welke invloed social media vandaag de dag kan hebben.
Social media vandaag de dag
Het begon als een manier om met vrienden te communiceren, foto’s te delen en kattenvideo’s leuk te vinden. Nu zijn sociale media veel meer dan dat geworden. Het is een voertuig dat marketing in staat stelt te reizen met snelheden en afstanden die nooit eerder mogelijk waren. Het heeft zelfs de mogelijkheid om een merk in een oogwenk te maken of te breken met een virale video of nieuwsverhaal.
Social media zijn ook de plaats geworden waar onze gebruikers veel inhoud discussiëren, waaronder het eerdergenoemde nieuws en de actualiteit. Het feit dat social media kunnen promoten wat er gaande is in de cryptowereld aan een massapubliek in bijna realtime is wat het zo’n krachtige invloed maakt.
Hieronder geven we je een algemeen overzicht van de wisselwerking tussen social media en cryptocurrency. We vertellen je wat de relatie van social media en cryptocurrency is, en vertellen je ook welke invloed deze twee op elkaar hebben.
Social media zijn al geïdentificeerd als een “marketingwonder”, dus het is niet verwonderlijk dat het ook financiële technologiebedrijven helpt cryptoproducten te promoten. Exchanges kunnen hun veilige platform promoten om fiat- en cryptomunten uit te wisselen.
Daarom zijn bedrijven zoals Luno in staat om het woord te verspreiden over hun gerenommeerde product, waardoor Facebook- of Twitter-gebruikers gemakkelijk kunnen leren over de veilige wallet voor Bitcoin Luno.
Dit helpt meer mensen om in crypto te stappen en te begrijpen waar het allemaal om draait. Het werkt als een poort naar meer informatie, verhoogde intrige en uiteindelijk een zeer grote fanbase. Toch kunnen social media crypto op een grotere en meer impactvolle manier beïnvloeden.
Het is normaal dat steeds meer deskundigen een trend ontdekken op social media en dat het onderwerp nog hoger opschuift. Dit gebeurt ook met onderwerpen over crypto en blockchain, en dan vooral met Bitcoin.
Als steeds meer mensen erover beginnen te discussiëren of te ruziën op social media platforms, is de kans groter dat anderen aan deze gesprekken worden blootgesteld en meer geïnteresseerd raken.
Het is een sneeuwbaleffect dat optreedt op social media bij elk nieuw en spannend onderwerp. Bitcoin en blockchain-technologieën vallen toevallig in deze categorie en zijn vaak in de mode.
Wanneer de waarde van Bitcoin is geëxplodeerd, wanneer deze is gedaald en wanneer er andere interessante crypto verhalen zijn opgedoken over crypto ondernemers, kun je gemakkelijk meer te weten komen via social media. Zoals hierboven, betekent dit dat meer mensen welkom zijn in de discussies van de industrie.
Social media promoten echter niet alleen crypto-bedrijven en betrekken mensen bij het gesprek. Deze platforms hebben ook de macht om de marktwaarde van Bitcoin en andere cryptocurrencies direct te beïnvloeden.
Een team van onderzoekers van de Universiteit van Cincinnati analyseerde discussies over Bitcoins op fora en social media, waarbij rekening werd gehouden met de marktwaarde. De resultaten suggereren dat commentaren op deze platforms een rol kunnen spelen bij het verhogen of verlagen van de marktwaarde van Bitcoin.
Wanneer veel beleggingen worden gedaan op basis van speculatie en commentaar van deskundigen, is dit een belangrijke, maar vanzelfsprekende, vaststelling.
Uit de commentaren van de verschillende groepen is echter niet gebleken dat zij evenveel invloed hebben op de prijs. Degenen die zeer actief zijn in Bitcoin-discussies hebben niet de mogelijkheid om de handelswaarden te veranderen, maar degenen die zelden of onregelmatig commentaar hebben gegeven op crypto- en Bitcoin-gerelateerde onderwerpen hebben de mogelijkheid om dat wel te doen.
Dit houdt in dat een analist die veel over crypto post op social media minder invloed kan hebben op de prijs dan iemand die dat niet doet. Toen Elon Musk bijvoorbeeld pas net begon te tweeten over Bitcoin, ging de prijs erg snel op en neer. Na verloop van tijd werd zijn invloed verminderd.
4. Discussies op speciale forums
Als we denken aan de invloed van social media op cryptocurrency, is het gemakkelijk om meteen naar traditionele platforms zoals Facebook en Twitter te springen. Deze platforms hebben duidelijk een relatie met Bitcoin, maar er is nog een directere relatie.
Bitcoin-discussieforums zijn ook een soort social media, en daarom hebben de bovengenoemde onderzoekers ze in hun studie opgenomen. Wat leden zeggen en posten op deze discussies heeft een aanzienlijke impact op hoe gebruikers zich gedragen met hun crypto. Dit is vergelijkbaar met wat eerder werd gezegd, maar het versterkt de band tussen de twee.
5. Jaloers worden van crypto influencers
Ook moet worden gewezen op de invloed van Instagram op de relatie van het grote publiek met Bitcoin, maar ook op investeringen. Social media kunnen het leven van rijke investeerders verheerlijken, ook dat van hen die in crypto investeren. Het zien van jachten en een luxe levensstijl via crypto beleggen, kan het aantrekkelijker maken voor zowel beginnende als meer ervaren beleggers.
Dit is ook niet per se positief. Mensen zien namelijk alleen maar de zonnige zijde van het crypto-leven. Een influencer laat alleen zien wat hij wel heeft, en wat er wel goed gaat in zijn of haar leven. Dat is natuurlijk niet altijd zo. Elon Musk zei er in The Joe Rogan Experience podcast het volgende over:
“Een van de problemen met social media is dat mensen een beter leven lijken te hebben dan dat ze daadwerkelijk hebben. Mensen plaatsen foto’s waar ze er gelukkig op uit zien, omdat ze zo willen overkomen. Zelfs wanneer ze niet daadwerkelijk gelukkig zijn, plaatsen ze toch alleen maar de foto’s waar ze er wel zo op uit zien. Vervolgens zijn er mensen die dat zien, en denken ‘ik zie er niet zo goed uit, en zie er ook niet zo gelukkig uit. Ik ben vast en zeker een sukkel.’ En dat is niet waar. Want de mensen die er op social media gelukkig uit zien zijn juist vaak helemaal niet blij. Het is dus allemaal erg relatief.”
De belangrijkste crypto influencers
Je vindt op social media niet alleen cryptoprojecten. Er zijn namelijk ook ontzettend veel influencers actief in de wereld van cryptocurrencies. Zij delen alles wat ze doen met hun volgers. We vertellen je graag wat de belangrijkste en bekendste crypto influencers van dit moment zijn.
Vitalik Buterin – @VitalikButerin
We kunnen Vitalik Buterin natuurlijk als de co-founder van Ethereum en een van ’s werelds eerste crypto miljardairs. Daarnaast is Vitalik ook een bekende naam binnen de Bitcoin-gemeenschap, waar hij een schrijver en ontwikkelaar is. Zo is hij ook co-founder van Bitcoin Magazine.
Op Twitter heeft Vitalik Buterin meer dan 2,2 miljoen volgers. Hier deelt hij graag zijn mening over blockchains en crypto, en gaat ook regelmatig een discussie aan met anderen.
Charlie Lee – @SatoshiLite
De bedenker van Litecoin en voormalig Director of Engineering bij Coinbase, Charlie Lee, is ook erg actief op Twitter. Hij wordt gezien als een van de belangrijkste crypto influencers van dit moment. Hier deelt hij informatie over Litecoin, maar ook over andere cryptocurrencies en blockchain projecten. Dit doet hij vaak met een leuke dosis humor.
Dan Hedl – @DanHeld
Dan Held is de Director of Growth Marketing bij Kraken en deelt op Twitter van alles over crypto en blockchain. Natuurlijk over Kraken, maar ook over andere projecten. Hij wordt gezien als een belangrijke influencer binnen de cryptowereld, en daarom zijn er veel cryptofanaten die hem op Twitter volgen.
John McAfee – @OfficialMcAfee
Helaas is John McAfee niet meer onder ons, aangezien hij in 2021 is overleden. Toch willen we een ode aan hem brengen door hem toch in dit lijstje te noemen. We kennen hem natuurlijk als bedenker van McAfee anti-virus software, maar is ook een grote naam binnen de cryptowereld.
Op Twitter had hij meer dan 1 miljoen volgers en deelde hier graag zijn kijk op verschillende cryptocurrencies.
Let op!
Wanneer we het over crypto en social media hebben, moeten we je toch even vertellen waar je op moet letten. Er liggen namelijk genoeg gevaren op de loer, die ervoor kunnen zorgen dat je een fout maakt.
Veel mensen laten zich meenemen in de kracht van social media. Wanneer ze zien dat veel mensen een bepaalde cryptomunt kopen, volgen ze hun advies op. Ze verwachten namelijk dat wanneer een grote groep mensen iets doet, dat wel de juiste keuze zal zijn. Dit noemen we kuddegedrag. Toch is dit vaak niet de juiste keuze.
We zien maar al te vaak dat mensen veel geld verliezen met crypto trading omdat ze doen wat anderen zeggen, zonder zelf onderzoek te doen. Wanneer we het over investeren hebben, is een van de ongeschreven regels dat je altijd zelf onderzoek moet doen. En dat willen we dan ook graag tegen je vertellen.
Zelf onderzoek doen
Of het slim is om een cryptomunt te kopen hangt vaak voornamelijk af van de huidige koers van desbetreffende munt. Op het moment dat je denkt dat deze munt ondergewaardeerd is, en dus eigenlijk meer waard is dan de daadwerkelijke waarde, kan het een juist moment zijn om het te kopen. Echter kan het ook zo zijn dat de koers veel te hoog is. Dit kan komen door een sterke bullrun of hype omtrent de munt. Je kunt in dat geval beter wachten tot de prijs is gedaald, zodat je deze munt voor een goedkopere prijs kunt aanschaffen.
Om te bepalen of het juiste moment voor aankoop is aangebroken, kun je gebruik maken van een technische analyse. Je berekent dan door middel van de koers of het slim is om de munt of token te kopen. Dat doe je door bepaalde koersbewegingen uit het verleden te herkennen en toe te passen op de huidige koers. Zo kun je een voorspelling maken van wat de koers zal doen. Het kost echter veel tijd voordat je dit helemaal onder de knie hebt. Daarom moet je ervanuit gaan dat je ook geld zult verliezen. Zorg ervoor dat je van je verlies leert, zodat je dezelfde fout in de toekomst niet opnieuw maakt.
Het is ook mogelijk om een fundamentele analyse uit te voeren, waarbij je gaat kijken naar alles omtrent een cryptoproject. Denk hierbij aan de functies van het project, het team en de markt waar de munt zicht in bevindt. Door dit uit te zoeken, kun je bepalen of je verwacht dat een project in de toekomst gaat slagen, en dus meer waard gaat zijn. Ook hier geldt, ‘oefening baart kunst’. Je zult niet direct winst maken wanneer je een fundamentele analyse uitvoert. Ga na waar het mis is gegaan, zodat je dezelfde fout in de toekomst niet opnieuw maakt.
Conclusie
Je weet nu dus waar je naartoe moet wanneer je meer wilt weten over crypto en blockchain. In de cryptowereld wordt gebruik gemaakt van allerlei social media platforms, maar een aantal van hen zijn belangrijk dan de andere.
De meeste cryptoprojecten gebruiken Telegram als hun belangrijkste social media kanaal. Ze delen hier alle laatste nieuwtjes omtrent het project met hun community. Wanneer je actief bent als crypto trader, kun je dus echt niet zonder een Telegram-account. Deze kun je overigens geheel anoniem aanmaken. Dat is ook precies de reden dat het zo populair is onder cryptofanaten.
We hebben je ook laten zien wat het verband is tussen social media en crypto. Social media blijven een krachtig marketingkanaal voor bedrijven die cryptoproducten aanbieden. Dit soort platforms dienen ook voor discussies over crypto, en er wordt ook allerlei nieuws rondom crypto gedeeld, waar andere weer op reageren. Dit kan een grote impact hebben op de koers van bepaalde cryptocurrencies, zoals Bitcoin.
Als laatste vertelden we over de belangrijkste crypto influencers die je op social media tegen kunt komen. De invloed die deze personen hebben op de koersen is vrij groot. Pas echter op dat je niet te veel meegaat met de hype (FOMO). Denk vooral zelf na over een investering die je wilt doen. Dit kun je doen door middel van een technische of fundamentele analyse.